طریقه صحیح شستشوی بینی بعد از عمل

شستشوی بینی بعد از عمل

طریقه صحیح شستشوی بینی بعد از عمل

4114 بازدید

طریقه شستشوی بینی بعد از عمل جراحی و تمیز کردن بینی با استفاده از گوش پاک کن یا سرم سدیم کلراید بعد از عمل بینی یکی از بزرگترین نگرانی ها در بین افرادی است که جراحی بینی انجام می دهند. در دوره بهبودی بعد از عمل شستشوی صورت و داخل بینی با سرم نمکی(نرمال سالین) و استفاده صحیح از پمادهای بعد از عمل بینی بسیار مهم است. زیرا تمیز کردن بینی از عفونت و بوی بد بینی بعد از عمل جلوگیری می کند. به دنبال آن از گرفتگی بینی بعد از عمل در اثر تجمع مخاط و خون خشک شده در بینی نیز پیشگیری می شود. بنابراین ما به شما خواهیم گفت که چگونه قطره شستشو و سرم نمکی برای شستشوی بینی در خانه تهیه کنید. در نهایت طریقه مصرف سرم شستشوی بینی سدیم کلراید و نحوه استفاده از گوش پاک کن را نیز به شما آموش خواهیم داد.

جهت مشاوره رایگان عمل بینی در مشهد یا رزرو نوبت سریع و آسان پزشکان با شماره تلفن 09386069075
 تماس بگیرید. کارشناسان مدویکا ۲۴ ساعته آماده پاسخ گویی به شما هستند.

اهمیت شستشوی بینی بعد از عمل جراحی

بسیاری از افراد هر ساله تحت عمل جراحی بینی قرار می گیرند. برخی از آنها برای بهبود تنفس خود جراحی می کنند. برخی دیگر این کار را برای بهبود ظاهر خود انجام می دهند. اما رعایت دستورالعمل های بهداشتی بعد از عمل در دوره نقاهت نیز به اندازه خود عمل حائز اهمیت است. زیرا مراقبت صحیح در این دوران می تواند بر نتیجه جراحی اثر گذار باشد. یکی از این مراقبت ها شستشو و تمیز نگه داشتن بینی است که فواید بسیاری دارد از جمله :

  • – جلوگیری از جمع شدن مخاط و عفونت بعد از عمل بینی
  • – رفع گرفتگی بینی و کمک به تنفس بهتر و آسانتر
  • – خارج شدن لخته ها و خون های خشک شده در بینی
  • – جلوگیری از ایجاد بوی بد بینی بعد از عمل

اهمیت شستشوی بینی

بعد از عمل از چه زمانی می توانیم بینی خود تمیز کنیم ؟

از لحظه ای که از بیمارستان ترخیص شده و به منزل می آیید می توانید بینی خود را تمیز کنید. ولی در سه هفته اول نمی توانید بینی خود را شستشو دهید. زیرا پس از اتمام عمل جراح یک آتل پلاستیکی یا سیلیکونی را روی بینی قرار داده و آن را پانسمان می کند. گاهی اوقات علاوه بر آتل ممکن است برای چند ساعت در داخل حفره های بینی آتل داخلی یا تامپون هم داشته باشید. به همین دلایل تا برداشتن آتل و پانسمان اجازه شستشوی بینی را ندارید، چون نباید به هیچ عنوان نباید آتل و پانسمان شما خیس شود، ولی می توانید آن را تمیز کنید.

حتما مشاهده کنید : همه چیز درباره آتل بینی + فیلم برداشتن آتل و کشیدن بخیه ها بعد از یک هفته

شستشوی بینی بعد از عمل چگونه است ؟

تمیز کردن بینی بعد از اتمام جراحی همیشه یکی از چالش های پیش رو برای کسانی بوده است که بینی خود را جراحی می کنند. چگونگی شستشوی بینی بعد از عمل جراحی در هر هفته با توجه به تغییرات بینی و وجود آتل یا بخیه متفاوت است. به همین علت ما در ادامه نحوه صحیح شستشوی بینی را به تفکیک هفته شرح داده ایم :

– شستشوی بینی در هفته اول و شستشوی صورت

همانطور که پیش تر گفته شد؛ در هفته اول نباید آتل و پانسمان خیس شود. پس نمی توانید بینی خود را شستشو دهید. ولی چون در ۳ یا ۴ روز اول ممکن است کمی خونابه از بینی خارج شود، برای تمیز کردن آن و همچنین شستشوی صورت می توانید از دستمال مرطوب یا پنبه و آب گرم استفاده کرده و اطراف بینی و پانسمان را به آرامی تمیز کنید. در این مدت از قطره بینی که توسط پزشک تان تجویز شده نیز استفاده کنید.

در نهایت پس از گذشت این مدت، روز قبل از برداشتن آتل یعنی روز ششم باید به حمام رفته و اجازه دهید آب به آرامی از روی آتل عبور کند. این کار باعث می شود که در روز هفتم که برای برداشتن آتل به مطب مراجعه می کنید، آتل راحت تر از بینی جدا شود.

تميز كردن بيني بعد از عمل
تميز كردن بيني یک هفته بعد از عمل

– شستشوی بینی  در هفته دوم و سوم (با گوش پاک کن و سرم)

بهترین محلول برای شستشوی بینی سرم نرمال سالین ۹٪ یا همان سرم سدیم کلراید است. این محلول را می توانید از داروخانه ها خریداری کرده و یا خودتان در خانه درست کنید. (روش درست کردن آن در ادامه شرح داده خواهد شد). در طی هفته دوم و سوم با استفاده از گوش پاکن آغشته به محلول نرمال سالین بینی خود را تمیز کنید. این کار باید به آرامی و با احتیاط انجام شود تا آسیبی به بینی وارد نشود. در این مدت از قطره بینی که توسط پزشک تان تجویز شده نیز استفاده کنید.

در تصویر زیر می توانید روش صحیح شستشوی بینی با گوش پاک کن را ببینید.

شستشوی بینی بعد از عمل جراحی
آموزش شستشوی بینی در هفته دوم وسوم بعد از عمل جراحی با گوش پاک کن و سرم سدیم کلراید

– شستشوی بینی از هفته چهارم به بعد (با سرنگ و سرم)

در این مرحله بینی و ساختار استخوانی آن به بهبودی نسبتا خوبی رسیدهاند. بنابراین اجازه دارید از سرنگ برای وارد کردن سرم به مجاری بینی و شستشوی آن استفاده کنید.
چطور بینی را شستشو دهیم ؟ روش کار بدین صورت است که باید یک سرنگ ۱۰ سی سی پلمپ شده از داروخانه تهیه کنید. سووزن آن را دور بیندازید. سپس در حالت نشسته یا ایستاده کمی سر خود را به جلو خم کنید. سپس با محلول را توسط سرنگ به حفره بینی وارد کنید. همزمان کمی هوای بینی را به بیرون بدمید. مراقب باشید محلول وارد حلق نشود ! اینکار را برای هر دو سوراخ بینی انجام دهید. ممکن است در حین شستشوی بینی بخیه های جذبی همراه با خون خشک شده از بینی خارج شود. نگران نشوید و به شستن ادامه دهید. شستشوی بینی بعد از عمل انحراف بینی (سپتوپلاستی) و یا سینوزیت هم به همین صورت می باشد.

در تصویر زیر نحوه استفاده از سرنگ را می توانید ببینید.

شستشوی بینی بعد از عمل با سرنگ
طریقه شستشوی بینی از هفته چهارم به بعد با سرنگ و سرم سدیم کلراید

نکات مهمی که باید در هنگام شستشوی بینی رعایت کنید !

  • – برای تمیز کردن بینی و خارج کردن لخته های خون فین نکنید. حداقل تا ۳ ماه بعد از عمل نباید فین کنید. زیرا اینکار باعث آسیب به بینی می شود. از عوارض فين كردن بعد از عمل بيني می توان به آسیب به مجاری بینی و پارکی رگ های خونی اشاره کرد.
  • – به هیچ عنوان از انگشت یا دستمال یا هر جسم خارجی دیگری به جز آنچه در این مطلب عنوان شد، برای تمیز کردن بینی استفاده نکنید.
  • – مراقب باشید در حین شستشوی بینی ضربه ای به بینی وارد نشود.
  • – اگر در حین تمیز کردن بینی احساس عطسه یا سرفه داشتید با دهان باز اینکار را انجام دهید.
  • – بعد از هر بار شستشو برای جلوگیری از خشک شدن بینی حتما از پمادهایی که در ادامه گفته می شود استفاده کنید.

شستشو بینی بعد از عمل تا چند وقت باید ادامه یابد ؟

بهتر است تا ۲ ماه بعد از عمل هر ۶ ساعت بینی خود را به روشی که گفته شد شستشو دهید. پس از ۲ ماه می توانید همانند گذشته بینی خود را تمیز کنید.

طرز تهیه سرم نمکی شستشوی بینی در منزل

ابتدا به اندازه یک فنجان آب را بجوشانید. سپس نصف قاشق چای خوری نمک را در همان یک فنجان آب حل کرده و بگذارید تا سرد شود. محلول شستشوی بینی شما آماده است.

طرز تهیه سرم شستشو بینی در خانه
طرز تهیه سرم نمکی شستشو بینی در منزل

پمادهای بعد عمل بینی چیست ؟

– پمادهایی که در هفته اول باید استفاده کنید

بعد از جراحی بینی در هفته اول از پمادهای آنتی بیوتیک تجویز شده توسط پزشکتان مانند پماد تتراسایکلین جهت جلوگیری از عفونت و خشک شدن بینی و بخیه ها استفاده کنید. روش صحیح پماد زدن بعد عمل بینی این گونه است که ابتدا روی بخیه ها را با گوش پاکن آغشته به سرم نرمال سالین تمیز کرده و سپس با یک گوش پاکن تمیز دیگر که به پماد آغشته شده روی بخیه های خارجی زیر سوراخ های بینی را پماد بزنید. به طوری که یک لایه پماد روی محل بخیه ها قرار بگیرد.

پس از آن مجددا یک گوش پاک کن تمیز آغشته به پماد را با احتیاط کامل تا قسمت پنبه ای آن داخل حفره های بینی کرده و آنها را پماد بزنید. فقط قسمت جلویی سوراخ بینی را باید به پماد آغشته کنید به هیچ عنوان گوش پاک کن را ناگهانی و یا تا نیمه در بینی فرو نکنید.

نحوه پماد زدن بعد عمل بینی
نحوه پماد زدن بعد عمل بینی

– پمادهایی که از هفته دوم به بعد باید استفاده کنید

از شروع هفته دوم بعد از جراحی بینی چون بخیه ها کشیده شده و آتل برداشته می شود می توانید از پماد A چشمی فقط برای نرم نگه داشتن محل بخیه های خارجی و داخل حفره های بینی استفاده کنید. چنانچه نگران باقی ماندن اسکار جراحی روی کلوملا (فاصله بین دو حفره بینی) هستید می توانید از کرم یا پماد برای از بین بردن جای بخیه استفاده کنید. پماد ویتامین آ د و وازلین هم می تواند برای ترمیم رد بخیه مفید باشد.

حرف آخر 

در نهایت باید بدانید که با رعایت این موارد می توانید دوره نقاهت ۱۰ روزه ی عمل بینی را به خوبی سپری کرده و نتیجه خوبی از عمل خود بگیرید. چنانچه در این مدت دچار علائم عفونت بینی یا خونریزی غیر معمول شدید، حتما با پزشک خود تماس بگیرید. چنانچه هر سوالی در این باره دارید و یا می خواهید از قیمت عمل جراحی بینی مطلع شوید و یا در انتخاب پزشک خود سردرگم شدید همین حالا با ما تماس بگیرید. مدویکا سامانه ای جامع برای نوبت دهی پزشکان زیبایی و درمانی مشهد و اطلاع رسانی درباره انواع جراحی ها می باشد. ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم.

منبع : مدویکا

اگر سوالی درباره شستشوی بینی دارید، می توانید در انتهای همین مطلب در قسمت دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.
همچنین برای کسب رزرو نوبت پزشکان از طریق شماره 09386069075باما در تماس باشید.

88 دیدگاه

  1. سلام و وقت بخیر من ۱۹ روز پیش عمل کردم با گوش پاک کن تمیز میکنم دیروز یک مقدار خون به گوش پاک کن چسپید و امروز هم همینطور احتمال پارگی بخیه ها هست؟

    فاط
    1. سلام اگر علائم دیگه ای مثل خونریزی و تورم و کبودی یا قرمزی و سوزش ندارید خیر احتمالش بسیار پایین هست.

      فاطمه پایان
  2. سلام.من سه هفته س که عمل رینو پلاستی انجام دادم .بینیم بیشتر وقتا و بخصوص شبها کاملا کیپ هست و نمیتونم نفس بکشم .لطفا راهنمایی کنید که باید چکار کنم؟؟

    ناشناس
    1. Author

      سلام، شستشوی منظم و استفاده از قطره بینی

      مدیر
  3. با سلام و عرض ادب

    امروز روز سوم عمل بینیم هستش..با سرم میشورم ولی اصلا نمیتونم با بینی نفس بکشم.

    ولی وقتی از قطره نفازولین استفاده میکنم خیلی کم بینیم باز میشه.
    ولی دکترم گفته فقط تا سه روز استفاده کنم.
    به نطر شما این گرفتگی بینی تا چن ماه طول میکشه؟؟.

    ناشناس
    1. Author

      سلام، گرفتگی بینی بعد از جراحی عموما تا ۲ یا نهایتا ۳ هفته بعد ادامه دارد. به مرور زمان و استفاده از قطره‌های بینی و شستشو کاهش می‌یابد.

      مدیر
      1. سلام ببخشید من چند روز است عمل دماغ انجام دادم من از شب اول به شستشوی دماغم شروع کردم البته به توصیه دکترم که هفته اول گفت روز ۱۰ بار و از هفته دوم روز ۵ بار و گوش پاک کن اصلا ذکر نکرده میشه بگین مشکلی نیست من از شب اول شروع کردم شستشو با سیروم
        ممنونم

        ناشناس
        1. Author

          سلام، مسلما بهترین توصیه برای شما را جراحتان می‌داند.

          مدیر
  4. سلام من از بعد از خارج کردن مش عمل شستشو را انجام دادم .موقع شستشو آب در حلقم می‌ره میریزم بیرون ایرادی ندارن

    ناشناس
    1. Author

      سلام، خیر

      مدیر
  5. سلام خسته نباشید
    من‌ سه روزِ که عمل بینی کردم ولی بینیم خیلی گرفته و همش احساس سنگینی میکنه با سرم که اصلا تمیز نمیشه به خاطر فیلتر توش و با گوش پاکن هم خیلی تاثیر نداره،چیکار کم اصلا شبا نمیتونم بخوابم.

    Zahra
    1. Author

      سلام، اگر منظورتان از فیلتر آتل هست، بعد از برداشتن آن احساس بهتری خواهید داشت. در یک هفته اول تمیز کردن داخل بینی زیاد ضرورت ندارد بعد از آن مهم است که بینی را مدام شستشو دهید.

      مدیر
    2. سلام من الان ۵روز عمل کردم و دوروزه که فیلتر رو کشیدم ولی دماغم کیپه و همش خونابه میاد ازش همش با دهن نفس میکشم

      سارا
      1. سلام
        یک ماه اول مشکل کیپ بودن بینی ور دارین و باید با دهان نفس بکشین
        برای بهتر شدن این موضوع میتونین روزی سه مرتبه با سرم شستشو بینی رو شستشو بدین

        پشتیبان سایت
  6. سلام ایا شستشوی بینی با سرنگ و سرم در حالی که بینی چسب داره مشکلی نداره؟

    ناشناس
    1. Author

      سلام، خیر چسب بینی باید تا ۲ ماه استفاده بشود و شما در این مدت می‌بایست حتما بینی خود را شستشو دهید.

      مدیر
    2. سلام من روز چهارم عملم هستش دکتر گفته با یرم بشور من الان داخل بینیم یه چیزی حس میکنم نمیدونم چیه فک میکنم لختگی خون باشه ولی بیرون نمیاد چیکار کنم

      یلدا
      1. Author

        سلام، به آرامی بینی را شستشو دهید. چند دقیقه صبر کنید همین کار را دوباره تکرار کنید. فعلا از گوش پاک کن استفاده نکنید.

        مدیر
  7. سلام دکتر یک هفته ست عمل کردم داخل یکی از سوراخای بینیم به سمت تیغه بینیم حالت گوشت اضافه درآورده این مشکل حل میشه

    سودابه
    1. Author

      سلام، باید اطمینان حاصل کنید که برآمدگی که حس می‌کنید واقعا گوشت اضافه هست یا خیر. اگر اطمینان پیدا کردید مقاله درمان گوشت اضافه بعد از عمل بینی را مطالعه کرده و یا به جراحتان مراجعه کنید.

      مدیر
      1. سلام،من ۴ روز عمل کردم دیروز تایپون خارج کردم و یکی از سوراخ های بینی انحراف داشتن و بعد از خارج کردن مش خون ریزی چند ساعتی داشتم،طریقه شستشوی بینی با سرنگ چطور،سر رو به بالا باشه یا پایین ، سرنگ ۱۰ سی سی پر باشه از محلول شستشو ،راهنمایی کنید لطفا

        مهدی
        1. Author

          سلام، پاسخ سوالات شما در متن مقاله هست.
          در حالت نشسته یا ایستاده کمی سر خود را به جلو خم کنید. سپس با محلول را توسط سرنگ به حفره بینی وارد کنید. همزمان کمی هوای بینی را به بیرون بدمید. مراقب باشید محلول وارد حلق نشود !
          لازم نیست سرنگ را کامل پر کنید.

          مدیر
      2. سلام من ۲۵روز عمل کردم متاسفانه هنوز نمیتونم خوب نفس بکشم احساس خفگی میکنم هنوز با دهان نفس میکشم شبا دهنم از شدت خشک شدن میسوزه چکار کنم

        ماهور
        1. Author

          سلام، خشکی دهان طبیعی است چون بینی به دلیل تورم کاملا مسدود است شما با دهان نفس می‌کشید و دهانتان خشک می‌شود. شب ها آب در کنار خود داشته باشید و حتما هوای اتاق را با دستگاه بخور مرطوب کنید.
          تورم بینی شما زیاد است به مرور بهتر خواهید شد.

          مدیر
      3. سلام من امروز تایپون درآوردم عمل پلیپ انجام دادم و لوله داخل بینی هنوز هستش شستشو اگر انجام دادم داخل بینی میخاد شسته بشه و یا حتما باید از بینی دیگه سرم خارج بشه

        مهدی
        1. با سلام در طول چند روز اول که بینی رو شستشو میدیدن به دلیل مسدود بودن از همان طرف سرم شستشو خارج میشه اما به مرور این مورد برطرف میشه فقط در زمان شستشو در نظر داشته باشین حتما سرتون به سمت شانه ها خوابیده باشه این ب شستشوی بهتر کمک میکنه

          پشتیبان سایت
      4. من امروز ۴روز که عمل کروم و فیلتر داخل بینی امروز کشیدم ولی آتل و گج هست ،دکترم گفت که باید شستشو بدم سمت راست بینیم باز شده ،ولی هر چی شستشو میدم سمت چپ بینیم خشکه و کپه ،باید چیکار کنم ممنون میشم راهنماییم کنید

        سلام
        1. همانطور که پزشک شما نیز اشاره کرده اند می بایست بینی خود را با آب ولرم و نمک شستشو دهید تا سینوس های شما بازشوند. شستشوی بینی زیر دوش آب گرم نیز می تواند در این زمینه مفید باشد. در صورت عدم بهبودی بهتر است علائم خود را با پزشک درمیان بگذارید.

          فاطمه پایان
  8. من امروز سه روز بخیه هامو کشید از وقتی سرم استفاده میکنم حس میکنم بینیم مثل چوب خشک شده و وقتی نفس میکشم نفسم سرد هستش.همین باعث شده بویایی درست نداشته باشم

    سمیرا
    1. Author

      سلام، از قطره بینی استفاده کنید.

      مدیر
  9. سلام ۸روزهست عمل رینوپلاستی کردم زیربخیه بینی جوش زده باسرم هم شستشومیدم علتش چیست وچیکارکنم ؟؟؟

    زهرا
    1. Author

      سلام، احتمالا به جنس نخ بخیه حساسیت دارید. چاره ای نیست بهترین کار همان شستشو با سرم نرمال سالین است.

      مدیر
      1. سلام من الان ۲۷روزک‌عمل کردم وقتی بینیموشستشومیدم‌ میکشم بالابعدب حالت فین میدم بیرون سرموتاهرچی‌توبینیم‌هست بیادبیرون‌این‌کارک موردی نداره

        مریم
        1. سلام بهتر است هنگامی که می خواهید محتویات بینی خود را خارج کنید محکم و با شدت این کار را انجام ندهید

          فاطمه پایان
  10. سلام من ۸ روزهست عمل رینوپلاستی کردم جای بخیه جوش زده علت چیست وچیکارکنم شستشوهم باسرم انجام میدم

    زهرا
  11. من امروز ۹روزه عمل کردم بینیمو وروز ۷بخیه هارو کشیدن امروز متوجه شدم ۱دونه بخیه سبز ابی وسط بینیم ابتای سوراخ چپ جامونده چه کاکنم دسترسی ب دکترم ندارم باموچین میکشم کامل گره ب پوستم چسبیده وحلقه نمیشه ک ببرم نگرانم

    پارسا
    1. Author

      سلام، کشیدن بخیه در منزل کار درستی نیست. سعی کنید برای کشیدن بخیه های داخل بینی به هر مرکز درمانی که دسترسی دارید مراجعه کنید.

      مدیر
  12. سلام دکتر من حدود یک ماه هست که عمل کردم و از هفته دوم به بعد برای تمیز کردن بینیم از گوش پاک کن استفاده کردم
    یجایی خوندم که گفته بود استفاده از گوش پاکن باعث میشه که ورم بینی از بین نره و دائمی بشه
    بنظر شما صحت داره این موضوع؟

    سارا
    1. Author

      سلام، بستگی دارد گوش پاک کن را چگونه استفاده کنید.

      مدیر
    2. سلام من دو روزه عمل کردم داخل بینیم تامپون نیست
      آیا با وجودی که چسب پلاستیک رو بینیم هست آیا میتونم با سرنگ بینیمو شستشو بدم؟؟چون خیلی بینیم پر و سنگین شده و سینوسام پر شده و اذیتم

      دیبا
      1. باسلام باید به گونه ای این کار را انجام دهید که چسب بینی خیس نشود. در خصوص نحوه صحیح شستشو ابتدا با پزشک خود مشورت نمایید ممکن است به دلیل وجود بخیه های داخلی اجازه شست و شو را به شما ندهد. پزشک جراح بهترین کسی است که با توجه به وضعیت بینی شما می تواند راهنمایی های لازم را به شما ارائه دهد و شرایط هر فرد با دیگری متفاوت است.

        فاطمه پایان
  13. سلام من ۵۰ روزه عمل کردم ویکی از سوراخهای بینیم هنوز گاهی اوقات کیپ میشه این کیپی گاهی اوقات پیش میاد بیشتر شبها انگار چیزی مانند گوشت میاد سر راه تنفسم که با فشار هوا از طریق بینیم جابه جا میشه به دکترم که گفتم گفت فقط چربش کن میخواستم بدونم میشه از درست انجام ندادن عمل باشه یا به مرور بر طرف میشه؟

    زهرا
    1. Author

      احتمالا به دلیل خشک شدن بینی هست. به توصیه پزشکتان گوش دهید.

      مدیر
  14. سلام من یک ماه و نیم عمب زیبایی کردم الان تو یکی از بینی هام ی چیزی مثل گوشت اضافه است دکترم میگه پلیپه اما من قبل عمل اصلا پلیپ نداشتم و مشکل تنفسی هم نداشتم اما الان اصلا نمیتونم نفس بکشم

    محبوبه
    1. Author

      سلام، پولیپ با عکس مشخص می‌شود. گوشت اضافه هم که باشد باز هم نیاز به جراحی هست.

      مدیر
  15. سلام..من عمل انداسکوپی بینی داشتم..بعداز مرخص شدن شستشو با سرم و سرنگ و پزشک گفتن شروع کردم.. ولی اینجا گفتید بعد چند روز..آیا عمل ها با هم فرق میکنه..واینکه دو هفته رد میشه هنوز موقع شستشو لخته داره اشکال نداره

    مرضیه
    1. با سلام
      زمان شروع و مدت زمان شستشو بر اساس شرایط شما و نوع عملی که انجام دادین تعیین میشه بنابراین طبق گفته پزشکتون انجام بدین این کار رو

      مدیر مدویکا
  16. سلام.من دو ماهه عمل کردم و پلیپ هم عمل کردم.بویایی داشتم ۱ ماه اولو.الان دو هفته اس بویایی ندارم.مثلا چند روز پیش یهو بوهارو متوجه شدم باز قطع شد.طبیعیه؟

    نگین
    1. Author

      سلام، مشکلی نیست اینگونه علائم موقتی بوده و رفع می‌شوند.

      مدیر
  17. سلام من ۱۴ روزه عمل کردم و ۳ روزه شستشو میدم اما هیچی از بینیم خارج نمیشه حتی خون ابه. دلیلش چیه ؟

    فرزانه
    1. با سلام
      اول اینکه مطمئن بشین که این کار رو درست انجام میدین زبق آموزشی که داخل مقاله داده شده و بعد از اون در صورتی که احساس گرفتگی تنفس ندارین یا چیزی داخل بینیتون احساس نمیکنیم میتونه دلیلش این باشه که بینی شما تمیز هست و جای نگرانی نیست

      مدیر مدویکا
    2. سلام من ۱۰ روز هست عمل کردم ولی هر چی شستشو میدم بینیم باز نمیشه به شدت داخل بینیم کیپ هست و اصلا نمیتونم با بینی نفس بکشم..انگار شیئ داخل بینیم باشه..نمیدونم چیکار کنم..دکترم هم توی دسترس نیست میشه لطفا کمکم کنید؟

      رادین
      1. Author

        سلام، حتما به یک جراح دیگر مراجعه کنید تا داخل بینی را معاینه کنند. اینجا نمی‌توان نظر داد.

        مدیر
    3. سلام وقتتون بخیر
      من ۱ماه و ۲۰ روزه ک بینی مو عمل کردم بعد الان با خلال دندون ترشحات چسبیده بینیمو دراوردم این کار و شاید ۳ یا ۴ بار کرده باشم و با فاصله زمانی بنظرتون مشکی پیش میاد برام ؟؟؟

      T
      1. سلام
        اینکار اصلا پیشنهاد نمیشه به این دلیل که هنور بافت داخل بینی کاملا ترمیم نشده و احتمال اسیب رسوندن و ایجاد مشکل جدی میشه
        و در عوض میتونین با شستشوی روزانه کاملا بینی رو تمیز کنین

        پشتیبان سایت
  18. از وقتی شستشو با سرم بینی رو شروع کردم سمت چپ سرم یعنی پیشونی قسمت چپم احساس درد مث گرفتگی رگ دارم که خیلی تیر میکشه آیا طبیعییه ؟

    مریم نیکجو
    1. Author

      سلام، خیر طبیعی نیست.
      اما احتمالا به شستشو بینی مرتبط نیست. با جراحتان مشورت کنید.

      مدیر
  19. من روز چهارم بعد از عمل بینی ام رو با سرم شستشو دادم و با گوش پاک کن تمیز کردم خون ابه از بینیام امد بعد از استفاده کردن از گوش پاک کن ایا ایرادی
    دارد

    ناشناس
    1. با سلام
      خیر مشکلی نداره فقط باید حواستون باشه که با گوش پاک کن به قسمت داخلی بینی فشار وارد نکنین چرا که در هفته اول بینی هنوز استحکام لازم رو پیدا نکرده.

      مدیر مدویکا
  20. من ده روزه سپتورینوپلاستی شدم احساس گرفتگی در بینی دارم وبا دهان نفس می کشم پزشک می گن علت کثیفی داخل بینی ست باید تمیز شود
    با تمیز کردن مشکلم حل میشه

    الینا
    1. سلام بله یکی از علت های شایع گرفتگی داخل بینی کثیفی است حتما به توصیه های پزشکتون عمل کنید.

      نیما شفیعی
    2. سلام من یک ماه هست عمل کردم. یرای تمیز کردن بینی م از سرم و سرنگ و گوش پاک کن استفاده میکنم اما همش نگرانم که این گوش پاک کن موجب تغییر فرم بینی و پهن شدن پره ها بشه و دوباره بینی م بزرگ بشه. ایا ممکنه؟؟؟

      مریم
      1. Author

        سلام، برای استفاده از گوش پاک کن باید دقت کنید و به هیچ عنوان با گوش پاک کن به بینی فشار وارد نکنید. گوش پاک کن را تا انتهای حفره بینی وارد نکنید.
        اگر این مسائل را رعایت کنید، هیچ گونه مشکلی پیش نمی آید.

        مدیر
      2. سلام وقت شمابخیر من یک ماهه که بینیمو عمل کردم برای تمیز کردنش از سرنگ حاوی سرم و بعد گوش پاک کن استفاده میکنم بدون گوش پاک کن احساس میکنم تمیز نمیشه و خوب نمیتونم نفس بکشم الان احساس میکنم نوک بینیم وقتی گوش پاک کن استفاده میکنم میسوزه نگرانم که آسیبی بهش وارد شده باشه ممنونم از پاسخگوییتون

        معصوم
        1. Author

          سلام، نه معمولا مشکلی پیش نمی‌آید. ولی در استفاده از گوش پاک کن دقت کرده و آن را به نوک بینی فشار ندهید.

          مدیر
        2. سلام وقت بخیر .
          پسرم امروز دو روز میشه که عمل بینی انجام داده و من هیچ آگاهی از نحوه ی تمیز کردن جای بخیه که لخته خون چسبیده ندارم با چه موادی باید تمیز کنم و چند روز بعد از عمل باید پد های جلوی حفره ی بینی را برداشت ؟؟

          ناشناس
          1. باسلام شست و شوی بینی به وسیله سرم های شست وشو انجام می شود با این حال با توجه به اینکه هنوز پد جلوی بینی برداشته نشده بهتر است از دستکاری محل زحم تا زمان کشیدن بخیه ها اجتناب کنید و پس از یک هفته مجدد با پزشک ملاقات داشته و توصیه های تکمیلی را از وی جویا شوید.

            فاطمه پایان
        3. سلام وقت بخیر
          من سه روزه عمل کردم و انحراف و قوز داشتم
          داخل بینی من رو دکترم تامپون سیلیکایی گذاشتن.. بینی من خشک شده از داخل و این تامپون ها به دیواره میانی بینیم فشار وارد میکنه. چیکار کنم فشار کمتر باشه ک احساس درد و سوزش نکنم.

          راضیه
          1. باسلام راه حل مشخصی برای بهبود این وضعیت وجود ندارد. توصیه ما به شما این است که در طول دوره نقاهت تا زمان برداشتن تامپون از انجام فعالیت های سنگین خودداری کرده و بیشتر استراحت کنید و تلاش کنید به روش های مختلف خواس خود را از روی وجود این تامپون ها در بینی منحرف کنید . هرچه بیشتر به این مسئله توجه کنید میزان ناراحتی شما نیز افزایش خواهد یافت.

            فاطمه پایان
    3. سلام دکتر من شستن بینی مو از بعد دراوردن فیلتر ها شروع کردم با سرنگ و سرم ولی گوش پاک کن نه ایرادی کا نداره؟

      علی
      1. Author

        سلام، خیر ولی اینکار را با احتیاط انجام دهید.

        مدیر
        1. سلام من الان ی هفته هست عمل کردم..هرچ بینیمو شستشو میدم تمیز نمیشه چیکارکنم خیلی کثیف هست داخلش .چن بارمیشورم بازهم تمیز نمیشه.

          پرستو
          1. استفاده از پماد نرم کننده، آب نمک و محلول سولفات فروس برای شستشوی داخل بینی شما می تواند مفید باشد. همچنین پم شستشوی بینی نیز که برای نوزادان در داروخانه ها عرضه می شود می تواند برای شما مفید باشد.

            فاطمه پایان
    4. سلام خسته نباشید من یک ماه هست که عمل زیبایی بینی انجام دادم بینیم استخوانی بود وقوز دار میخواستم بپرسم میشه برای کنترل ورم از یک تکه یخ به روی بینی و اطرافش استفاده کرد؟

      فرشته
      1. Author

        سلام، بله کمپرس سرد تاثیرگذار هست اما در هفته اول بعد از جراحیِ بعد از گذشت یک ماه اثری در تورم بینی ندارد.

        مدیر
        1. سلام من سه روزه که بینیم رو عمل کردم
          داخل بینیم لخته های خون خشک شده و پزشک هم برام اسپری تجویز کرده فقط نمیدونم باید چجوری از روی این لخته های خون اسپری را داخل بینیم برنم

          سارا
          1. قبل از استفاده از اسپری باید لخته های خون را با دقت و بدون تلاش برداشته و پاک کنید. می‌توانید از یک قطره آب نمکی یا گل سولفوریک استفاده کنید تا لخته های خون را نرم کنید و سپس با استفاده از یک پارچه نرم و تمیز، آن‌ها را پاک کنید. سپس می‌توانید اسپری را به طور معمول در بینی خود استفاده کنید.

            فاطمه پایان
  21. ممنون از اطلاعتتون که مجانی در اختیار میگذارید

    ناشناس
    1. سپاس

      نیما شفیعی
    2. سلام دکتر جان. من 20 روزه عمل کردم.. به من گفتن فقط با آب سرم شستشو بدم وهیچی استفاده نکنم.. ولی بینیم گرفته خیلی اذیتم… چگونه بشورم اینو که راه تنفسم واشه؟

      یاس
      1. Author

        سلام در همین مقاله کاملا توضیح داده شده است. پیشنهاد میکنم یک بار دیگر مقاله را با دقت مطالعه کنید.

        مدیر
      2. سلام وقتتون بخیر من ۱۰ روزه عمل کردم ی هفتس با سرم شستشو میدم ولی امروز خیلی بینیم کیپ شده بود انگشت زدم و الان داخل بینیم احساس سوزش میکنم خیلی میترسم که عفونت کنه یا بخیش مشکلدار شده باشه بنظرتون چیکار کنم؟؟

        ناشناس
        1. Author

          سلام، به هیچ عنوان نباید انگشت خود را به داخل سوراخ بینی وارد کنید. همانطور که در متن مقاله آمده است حتی برای استفاده از گوش پاک کن هم باید احتیاط کنید.
          بهتر است چند روز صبر کنید اگر دردتان ادامه داشت به جراح خودتان مراجعه کنید.

          مدیر
          1. سلام وقتتون بخیر من بیست و سه روز عمل کردم با سرم شستشو میدم ولی روزهای اولیه چندین بار فین کردم البته به آرامی ویکیار هم بعد عمل بینیم بالا کشیدم مشکلی نیست بعد به خاطر کارم زیاد حرف میزنم

            ناشناس
          2. Author

            سلام، خیر مشکلی پیش نمی‌آید

            مدیر
        2. سلام من ۸روزه عمل کردم دیروز اسپلینت داخل بینیمو دراواردم یکی از سوراخای بینیم خونریزی کرد و نمیتونم از اون سوراخ نفس بکشم انگار ک کیپه داخلشوهم نگاه میکنم غضروف میانی بینیم اومده وسط بینیم ویک غیر طبیعیه دسترسی ب پرشکم ندارم ولی بقیه میگن خوب جوش نخوره باید پماد بزنی خودش درس میشع

          نیلوفر
          1. اگر خونریزی شما شدید است بهتر است در اولین فرصت به پزشک گوش، حلق و بینی مراجعه کنید تا وضعیت بینی شما بررسی شود و ممکن است احتیاج به درمان داشته باشید تا خونریزی و غضروف میانی بینی شما کنترل شود. برای کاهش درد می توانید از ایبوبروفن و تایلانول استفاده کنید. همچنین از اعمال فشار روی بینی تا زمان مراجعه به پزشک خودداری کنید.

            فاطمه پایان

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و روی دکمه ارسال کلیک کنید، ما در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ خواهیم داد.