عوارض عمل اسلیو معده چیست؟

عوارض عمل اسلیو معده - خطرات جراحی لاغری

عوارض عمل اسلیو معده چیست؟

2687 بازدید

سوالی که خیلی از افراد می پرسند این است که عوارض عمل اسلیو معده چیست؟ آیا ممکن است بعد از عمل اسلیو و جراحی لاغری دچار عوارض خطرناکی شوم؟ اگر شما هم تصمیم دارید جراحی لاغری انجام دهید ممکن است درباره عوارض آن مانند نشتی در عمل اسلیو، خطر آمبولی، عفونت ریه، رفلاکس معده شنیده باشید. اما آیا احتمال اتفاق افتادن این عوارض به اندازه ای است که بخواهید از انجام عمل منصرف شوید؟ اگر نگران عوارض جراحی لاغری اسلیو هستید ما در این مقاله به طور کامل درباره عوارض عمل جراحی لاغری و راه های جلوگیری از ایجاد آنها توضیح داده ایم. در ادامه با ما همراه باشید.

عوارض عمل جراحی معده برای لاغری - عوارض عمل جراحی لاغری

جهت مشاوره رایگان جراحی لاغری با شماره تلفن  09386069075 تماس بگیرید.

عوارض عمل اسلیو معده و جراحی لاغری

مانند هر عمل جراحی دیگری، عمل جراحی چاقی نیز ممکن است عوارضی داشته باشد. برخی از این عوارض شامل موارد زیر است:

– خون ریزی بیش از حد
– عفونت
– واکنش های جانبی به بیهوشی
– لخته شدن خون
– مشکلات ریوی یا تنفسی
– نشتی از لبه بریده شده معده

عوارض جراحی چاقی در بلند مدت ممکن است شامل موارد زیر باشد :

– انسداد دستگاه گوارش
– فتق
– ریفلاکس معده
– افت قند خون
– سوء تغذیه
– استفراغ

احتمال بروز این عوارض با انتخاب صحیح یک جراح معده با تجربه بسیار کم خواهد بود. در ادامه درباره عوارض عمل اسلیو معده و روش های پیشگیری از بروز آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

نشتی در عمل اسلیو

در عمل جراحی اسلیو، معده باریک شده و قسمت های برش خورده منگنه می شود. عارضه ای که ممکن است اتفاق بیوفتد این است که از لا به لای منگنه ها نشتی ایجاد شود. یعنی اگر منگنه ها به درستی زده نشود و یا به هر علتی خوب جوش نخورد نشتی اتفاق می افتد. اگر این نشتی سریعا تشخیص داده شود قابل کنترل بوده و جای نگرانی ندارد. اما در ابتدا برای اینکه این نشتی به عنوان یکی از عوارض عمل اسلیو معده و یا بای پس معده اتفاق نیوفتد چندین کار انجام می شود :

1- انتخاب مناسب نوع عمل برای بیمار

2- رعایت تکنیک درست برای عمل جراحی

3- هوشیار بودن و با تجربه بودن جراح

4- استفاده از وسایل جراحی مناسب

5- چندین نوبت احتمال نشتی چک می شود.

نشتی در عمل اسلیو معده

چک کردن علائم نشتی در عمل اسلیو

احتمال نشتی در عمل اسلیو چندین بار چک می شود. یک بار در طی عمل جراحی چاقی و اتمام عمل علایم نشتی کاملا چک می شود. به این صورت که داخل شکم سرم ریخته می شود و داخل معده باد می شود. اگر نشتی وجود داشته باشد بلافاصله توسط جراح تشخیص داده شده و بر طرف می شود.

دومین روش تشخیص نشتی در عمل اسلیو معده استفاده از یک ماده رنگی است که توسط بیمار خورده می شود. با مصرف این ماده مشخص می شود که آیا جایی در مسیر عبور این ماده، رنگی خواهد شد یا خیر. در صورت رنگی شدن مسیر این علامت نشان دهنده نشتی است.

علاوه بر این در فردای روز عمل مجددا این دو کار تکرار می شود. یعنی یک ماده رنگی (متیلن بلو) به بیمار داده می شود تا مصرف کند و مشاهده می کنیم که آیا درمی که برای بیمار میزاریم رنگی خواهد شد یا نه. همچنین برای تشخیص احتمال نشتی یک عکس رنگی رادیولوژی از معده نیز گرفته می شود.

بعد از عمل جراحی معده علائم هشدار دهنده به بیمار آموزش داده می شود. همچنین جراح باید کاملا هوشیار باشد و علایم را به دقت بررسی کند. اگر این موارد به درستی انجام شود احتمال نشتی بسیار کم خواهد بود. در صورتی که با رعایت موارد فوق باز هم نشتی اتفاق افتاد، با تشخیص به موقع و اقدام سریع این نشتی قابل برطرف شدن خواهد بود و جای نگرانی نیست.

فیلم تست نشتی در عمل جراحی اسلیو

در ویدیو زیر می توانید تست نشتی در عمل جراحی اسلیو معده را توسط دکتر گل محمد زاده مشاهده نمایید. این تست در دو مرحله حین عمل اسلیو انجام می شود، یکبار با هوا و یک بار با تزریق ماده رنگی (متیلن بلو) :

[videojs data-setup={ “inactivityTimeout”: 0 } width=”” height=”” crop=”true” controls=”true” mp4=”http://dl.tebtub.com/video/medvika/drgolmohammadzade/Leak-test.mp4″ poster=”https://medvika.com/wp-content/uploads/2021/03/leak-test.jpg”]

تست نشتی بلافاصله بعد از اتمام عمل توسط جراح معده

خطر آمبولی در عمل اسلیو

آمبولی ریه به این معنی است که خون در ساق پای بیمار لخته شود. برای اینکه این اتفاق نیوفتد جوراب های مخصوصی (جوراب ضد ترومبوز) وجود دارد که قبل از عمل توسط بیمار پوشیده می شود. همچنین برای جلوگیری از لخته شدن خون دکتر بیهوشی داروی رقیق کننده خون به بیمار تزریق می کند.
سه چهار ساعت بعد از عمل که بیمار وارد بخش شد و همچنین روز بعد از عمل، بیمار راه برده می شود. همچنین در بخش و پس از ترخیص از بیمارستان نیز به بیمار داروی رقیق کننده خون داده می شود.

لازم است جوراب ضد ترومبوز حداقل تا دو هفته بعد از عمل توسط بیمار پوشیده شود. بنابراین ریسک آمبولی بعد از عمل اسلیو کم خواهد شد.
جوراب ضد ترومبوز یا ضد آمبولی جوراب هایی هستند که از الیاف خاص و محکم ساخته شده اند.
این جوراب ها از لخته شدن خون در ساق پا و یا ران جلوگیری کرده و مانع ترومبوز می شوند.
هدف استفاده از جوراب های ضد آمبولی پیشگیری از ایجاد ترومبوز های وریدی DVT در بیمارانی است که بستری طولانی مدت بعد از عمل دارند. با رعایت این موارد خطر آمبولی در عمل اسلیو به صفر خواهد رسید.
جوراب ضد ترومبوز و ضد آمبولی -خطر آمبولی در عمل اسلیو
استفاده از جوراب ضد ترومبوز تا دو هفته بعد عمل

عفونت ریه در جراحی چاقی

از آنجایی که افراد چاق وزن ریه بالایی دارند ممکن است دچار عفونت ریه شوند. برای پیشگیری از این عارضه در روز اول بعد از عمل از بیمار خواسته می شود تا به صورت عمیق نفس بکشد. بدین منظور از بیمار خواسته می شود که از دستگاهی به نام اسپیرومتری از روز اول بعد از عمل استفاده کند. این دستگاه وسیله ای شبیه به قلیان بوده و بیمار را تشویق می کند که نفس عمیق بکشد. بنابراین با رعایت این مراقبت ها این عارضه بعد از عمل جراحی لاغری کاهش می یابد.

عفونت ریه در جراحی اسلیو - دستگاه اسپیرومتری
استفاده از دستگاه اسپیرومتری برای جلوگیری از عفونت ریه

رفلاکس معده بعد از عمل اسلیو

یکی از عوارض جانبی جراحی اسلیو در برخی بیماران، رفلاکس یا اسید معده است. در طی عمل اسلیو معده برای جلوگیری از رفلاکس معده بعد از عمل بافت چربی به معده جدید پیوند زده می شود تا معده قوام قبلی خود را پیدا کرده و در جای خود ثابت شود. همچنین از مهمترین راه حل ها بعد از عمل برای رفع این مشکل تغییرات رژیم غذایی و استفاده از دارو است. داشتن یک برنامه مناسب رژیم غذایی و وعده های غذایی به کاهش علائم سوزش معده کمک می کند. همچنین داروهای مختلفی برای حل این مشکل وجود دارد. آنتی اسید ها حاوی یک اثر خنثی کننده بر اسید معده هستند. برخی از داروهای ضد رفلاکس تولید اسید معده را کاهش داده و برخی دیگر تولید اسید را به طور کامل متوقف می کنند.

چنانچه به این مشکل بی توجهی شود یا رفلاکس معده درمان نشود، ممکن است مشکل بسیار حادتر شده و صدمات جدی تر شود. در نتیجه درمان تنها با جراحی مجدد امکان پذیر است. البته این اتفاق بسیار نادر است. در صورت مشاهده هر گونه مشکلی بعد از جراحی اسلیو حتما سریعا به پزشک خود مشورت کنید.

ضعف بعد از عمل اسلیو

اگر جراحی چاقی انجام داده اید آیا بعد از جراحی دچار ضعف شده اید؟ آیا میدانید دلایل حالت ضعف بدن بعد از انواع جراحی چاقی چیست؟

یکی از اصلی ترین دلایل چنین ضعف هایی عدم کفایت تغذیه ای از نظر پروتئین و‌ مصرف بیش از حد قندهای ساده، آب میوه، نبات، پولکی، شکر و انواع قند های ساده ی دیگری است که حجم و اندازه کوچکی دارد و از نظر شما ناچیز شمرده می شود. این قندهای ساده باعث بالا رفتن فشار اسمزی (غلظت مایعات) داخل روده باریک شده و برای پایین آمدن این اسمولاریته بالا (غلظت بالا) مایعات و آب از خون به داخل روده حرکت می‌کنند تا محتوای داخل روده را رقیق کنند. بنابراین این موضوع باعث افت فشار خون و ضعف و سرگیجه می شود.
در این حالت شما اشتباها برای رفع این ضعف به سراغ مواد و مایعات قندی می روید و این سیکل معیوب ادامه می یابد.

کاهش عوارض عمل جراحی لاغری
نتیجه رضایت بخش جراحی اسلیو معده با رعایت رژیم غذایی بعد از عمل

حالت تهوع بعد از عمل اسلیو

بسیاری از افراد بعد از عمل اسلیو ممکن است حالت تهوع را به عنوان یک عارضه جانبی بیهوشی تجربه کنند. این حالت تهوع بلافاصله بعد از عمل طبیعی است و با از بین رفتن اثرات بیهوشی حالت تهوع نیز از بین خواهد رفت. اما این احساس حالت تهوع نباید طولانی شود. حالت تهوع طولانی مدت دلیل متفاوتی برای نگرانی دارد، زیرا ممکن است نشان دهنده یک عارضه بزرگتر یا نگرانی در مورد سلامتی باشد. برخی از دلایل عمده حالت تهوع عبارتند از:

– انسداد معده (به ویژه پس از عمل باندینگ معده)
– زخم
– پایین بودن قند خون

علاوه بر این، خوردن خیلی سریع غذا ممکن است باعث ایجاد حالت تهوع شود. برای کاهش حالت تهوع بعد عمل اسلیو، رژیم غذایی مناسبی بعد از جراحی داشته باشید. به یاد داشته باشید که همیشه با آرام خوردن غذا و لقمه های کوچک فرصت کافی به بدن خود بدهید تا بتواند غذا را هضم کند.

استفراغ در واقع می تواند بعد از جراحی لاغری خطرناک باشد. در شرایط شدید، استفراغ ممکن است باعث کشیدگی کیسه معده شود. اگر استفراغ به یک اتفاق مکرر تبدیل شود، ممکن است نیاز به یک عمل جراحی اضافی برای رفع مشکل باشد. بیشتر اوقات استفراغ در نتیجه خوردن سریع غذا یا لقمه های خیلی بزرگ است، بنابراین ضروری است که دستورالعمل های جراح خود را در مورد اینکه چگونه می توانید خطر استفراغ و حالت تهوع را کاهش دهید دنبال کنید.

استفراغ بعد از عمل اسلیو معده -حالت تهوع بعد از عمل اسلیو
رژیم غذایی نامناسب و تند خوردن غذا باعث ایجاد حالت تهوع بعد عمل اسلیو می شود

شل شدگی پوست بعد از جراحی لاغری

آویزان شدن و شل شدگی پوست یک عارضه شایع در انواع جراحی های کاهش وزن است که در نتیجه کشش پوست در طی دوره چاقی است. البته افتادگی پوست مختص عمل جراحی لاغری نیست و در تمام موارد کاهش وزن چشمگیر در مدت کوتاه قابل رخ دادن است. بهترین راه حل پیشگیری از افتادگی پوست بعد از عمل لاغری اسلیو مصرف مایعات و داشتن ورزش منظم است. شنا کردن یکی از بهترین ورزش ها برای جلوگیری از افتادگی پوست می باشد که یک ماه و نیم بعد از عمل می توانید این ورزش را شروع کنید.

در صورت وجود افتادگی خفیف با استفاده از دستگاه آر اف می توان این افتادگی را رفع نمود. در موارد شدید ممکن است پانیکولکتومی گزینه مناسبی برای از بین بردن پوست اضافی باشد. پانیکولکتومی نوعی از آبدومینوپلاستی است که به منظور از بین بردن پوست و چربی اضافی موجود در شکم، پس از کاهش وزن شدید انجام می شود. اما بسیاری از جراحان توصیه می کنند که بیمار یک تا دو سال بعد از عمل و تا زمان ثبات وزن برای حذف پوست اضافی صبر کنند.

تشکیل سنگ کیسه صفرا بعد از جراحی چاقی

در ابتدا بهتر است بدانید که چاقی به تنهایی یکی از عوامل ایجاد سنگ کیسه صفرا است و لاغر شدن به پیشگیری از ایجاد سنگ کیسه صفرا کمک می کند. بطور کلی افراد چاق در مقایسه با افراد با وزن نرمال بیشتر در معرض ایجاد سنگ کیسه صفرا قرار دارند. زمانی که فرد تحت عمل جراحی چاقی قرار می گیرد تغییرات ناگهانی و سریعی در وزن بیمار بعد از عمل ایجاد می شود. بنابراین در طی شش ماه اول بعد عمل به بیمار توصیه می شود که داروی تجویز شده برای جلوگیری از ایجاد سنگ کیسه صفرا را به طور مرتب مصرف کند. غیر از داروی تجویز شده، رژیم غذایی بیمار باید کم چرب باشد. مصرف فیبر، سبزیجات و مایعات را در رژیم غذایی بالاتر ببرید تا حتمال ایجاد سنگ کیسه صفرا کاهش یابد.

این موضوع مربوط به شش ماه اول بعد عمل است که در این زمان بیشترین میزان کاهش وزن را داریم. بعد از شش ماه که سرعت کاهش وزن کمتر می شود ریسک ایجاد سنگ کیسه صفرا در افرادی که عمل شده اند برابر با افرادی است که تحت عمل کوچک کردن معده قرار نگرفته اند. بنابراین مصرف دارو بعد از شش ماه قطع خواهد شد. در کل اگر بیماران تمام توصیه ها از جمله مصرف مرتب دارو و رژیم غذایی مناسب را رعایت کنند، با توجه به اینکه چاقی در حال درمان است بنابراین در آینده احتمال ایجاد سنگ کیسه صفرا بسیار کم خواهد شد و مطمئنا بهترین نتیجه را خواهند گرفت.

نتیجه گیری

زمانی که به یک بیمار عمل جراحی چاقی پیشنهاد می شود مزایا و معایب آن در نظر گرفته می شود. در ابتدا بررسی می شود که بیمار چه سودی از این عمل می برد و عمل جراحی چاقی چه مزایایی برای او دارد و همچنین ریسک و عوارض عمل جراحی لاغری برای فرد چقدر است. اگر میزان سودی که عمل جراحی لاغری برای فرد به همراه دارد بسیار بیشتر باشد، بنابراین عمل جراحی به بیمار توصیه می شود. عوارض چاقی مرضی مانند دیابت، فشار خون، بیماری های قلبی و در نهایت کاهش طول عمر بیمار از جمله مسائلی است که با جراحی چاقی بر طرف خواهد شد. بر اساس این موارد فرد مناسب عمل چاقی تشخیص داده می شود.

با انتخاب جراح با تجربه، رعایت دستورات پزشک و داشتن رژیم غذایی مناسب عوارض عمل اسلیو معده بسیار کم خواهد بود. حتی با دستیابی به وزن نرمال خود از عوارض چاقی مرضی نیز در امان خواهید بود.

منابع : verywellhealth.com , medvika.com

چنانچه سوالی درباره عوارض عمل اسلیو معده و جراحی لاغری دارید از طریق فرم زیر با ما در میان بگذارید تا در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشیم. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر جهت رزرو نوبت  یا مشاوره رایگان از طریق شماره تلفن  09386069075با مشاوران مدویکا در تماس باشید.

11 دیدگاه

  1. Did you write the article yourself or you hired someone to do it?

    I was wondering because I am a site owner too and struggle with
    writing new content all the time. Someone told me to use AI
    to do create articles which I am kinda considering because the output is
    almost written by human. Here is the sample content they sent
    me – https://sites.google.com/view/best-ai-content-writing-tools/home

    Let me know if you think I should go ahead and use AI.

    Luis
  2. سلام ،من سه ماه است اسلیو معده انجام دادم ، ولی نمیتوانم هیچ غذایی به جز ماست بخورم ، استفراغ شدید هم دارم ، در حالی که معدام کاملا خالیست و بجز آب چیزی در معده ام نیست ، سرگیجه و بیحالی شدید دارم ، چند روزیست پاهایم سنگینی میکنند و نمیتوانم راه هم بروم .

    فرزانە
    1. Author

      سلام، باید به جراح خودتان برای بررسی شرایط تغذیه و چکاب مراجعه کنید.

      مدیر
  3. سلام مادر من در سن ۶۱ سالگی مدت ۶ ماه است عمل اسلیو انجام داده الان خیلی ضعف دارد علت آن چیست دکترش قرص امپرازول داده خورده ولی فرقی نکرده فقط وقتی کباب می خوره بهتر می شود علتش چیست؟

    ازاد
    1. Author

      سلام، متاسفانه ما از شرایط جسمی ایشان، نوع جراحی اطلاعی نداریم و نمی‌توانیم نظر پزشکی بدهیم. لطفا به جراح خودتان مراجعه کنید.

      مدیر
  4. سلام آیا احتمال نشتی منگنه ها در عمل اسلیو تا پایان عمر وجود دارد یا محدود به دوره خاصی است؟

    زهرا
    1. Author

      سلام، خیر امکانش خیلی ضعیف است

      مدیر
  5. سلام مخام عمل لاعری انجام بدم در مرحله انجام کارهای قبل عمل هستم از عوارصش خیلی مترسم مخصوصا نشتی و امبولی و خونریزی بعد عمل لطفا راهنمایی بفرمایید در صمن هنوز قاطع تصمیم نگرفتم اسلیو کنم یا بای پس معده

    لیلا معروفی
    1. Author

      سلام، نوع جراحی را بهتر است دکتر با تشخیص خود به شما پیشنهاد دهد. با مراجعه به یک دکتر حاذق جایی برای نگرانی و ترس وجود ندارد.

      مدیر
  6. سلام ده روز قبل عمل معده داشتم بابت خون ریزی دیروز مقداری عصبی شدم داد کشیدم میخواستم بدونم عوارضی
    نداره

    سیده فاطمه مظفری لنگرودی
    1. با سلام
      در مورد خونریزی بعد از عمل بهتره حتما پزشکتون رو در جریان بزارین ولی عصبی شدن یا داد زدن تاثیری روی نتیجه عمل نداره

      مدیر مدویکا

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و روی دکمه ارسال کلیک کنید، ما در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ خواهیم داد.