12 عارضه لیزر موهای زائد که باید بدانید

عوارض لیزر موهای زائد

12 عارضه لیزر موهای زائد که باید بدانید

67 بازدید

هیچ یک از روش‌های حذف موهای زائد بدون عوارض نبوده و لیزر نیز از این قاعده مستثنی نیست! ضمن اینکه لیزر، تنها روشی است که می‌تواند به‌صورت دائمی موها را نابود کند. در این مقاله به بررسی عوارض لیزر موهای زائد از قبیل زگیل تناسلی، سوختگی پوست، ضخیم شدن موهای کرکی و غیره خواهیم پرداخت.

معرفی کلینیک های زیبایی در مشهد
برای دریافت مشاوره رایگان و رزرو نوبت با شماره درج شده در بنر تماس حاصل نمایید.

1. قرمزی و التهاب

قرمزی و التهاب یکی از شایع‌ترین عوارض لیزر موهای زائد بوده که به مرور زمان برطرف خواهد شد. استفاده از کمپرس سرد و استروئیدهای موضعی به کاهش این التهابات کمک می‌کنند.

2. روشن‌تر شدن رنگ پوست

یکی دیگر از عوارض لیزر موهای زائد، کاهش رنگ­دانه­‌ها (هایپوپیگمنتیشن) بوده که موجب روشن شدن رنگ پوست می‌گردد. این عارضه نیز گذرا بوده و نهایتا طی چند ماه از بین می­‌رود. برای تسریع بهبود آن، بهتر است محل لیزر شده، تحت تابش مستقیم نور خورشید قرار نگیرد. بروز هایپوپیگمنتیشن، به دستگاه لیزر، مهارت اپراتور و پوست مراجعه‌کننده بستگی داشته و جهت پیشگیری از آن باید از دستگاه با طول موج مناسب استفاده کرد و یا زمان تابش لیزر را کوتاه‌تر کرد. سیستم خنک‌کننده نیز تاثیر بالایی در پیشگیری دارد.

کاهش رنگدانه های پوست یکی از عوارض لیزر موهای زائد
یکی از عوارض لیزر موهای زائد، روشن‌تر شدن رنگ پوست به صورت لکه‌ای است.

3. زگیل تناسلی

متاسفانه انتقال زگیل تناسلی از طریق لیزر امکانپذیر است. اگر مراجعین قبلی آلوده به ویروس اچ‌پی‌وی بوده و سر تماسی لیزر آلوده شود؛ احتمال انتقال ویروس به نفرات بعدی زیاد است.

4. آسیب به چشم

اشعه پرقدرتی که برای از بین بردن فولیکول‌های مو استفاده می‌شود؛ می‌تواند برای سلامتی چشم‌ها خطرناک بوده و موجب کم‌بینایی شود. حتما حین انجام لیزر، از عینک محافظ استفاده کنید.

پیشگیری از آسیب چشم حین لیزر با عینک محافظ
استفاده از عینک محافظ، حین لیزر موهای زائد برای جلوگیری از آسیب به چشم الزامی است.

5. پوسته پوسته شدن

پوسته پوسته شدن یکی از عوارض خفیف لیزر موهای زائد بوده که برای درصد کمی از افراد ایجاد می‌شود. می‌توان با رعایت نکات مراقبتی، شدت این عارضه را کاهش داد. پوسته پوسته شدن، موجب خشکی و آسیب‌پذیری سطح پوست می‌شود؛ از این رو استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده اهمیت زیادی دارد.

6. اسکار و زخم

زخم‌های کوچک و سطحی یکی دیگر از عوارض لیزر موهای زائد بدن زنان بوده که معمولاً در اثر آسیب دیدن موهای زیرپوستی حین لیزر ایجاد می‌شوند. این عارضه طی چند هفته بهبود می‌یابد؛ و مستقیماً به توانایی اپراتور دستگاه لیزر ربط دارد.

7. سوختگی پوست

اصلی‌ترین دلایل سوختگی ناشی از لیزر موهای زائد در مشهد عبارتند از:

  • تکنسینی که مهارت کافی برای استفاده از دستگاه را ندارد؛ با عملکرد نامناسب، موجب سوختگی پوست شما می‌شود؛ بنابراین مهارت تکنسین را در اولویت قرار دهید.
  • عدم تناسب دستگاه لیزر با جنس و رنگ پوست شما، موجب سوختگی خواهد شد. بایستی پیش از شروع جلسات لیزر، توسط پزشک متخصص ویزیت شوید تا نوع دستگاه و درجه حرارت مناسب پوست شما تعیین شود.
  • شاید اینطور به نظر برسد که لیزر با حرارت بالا زودتر نتیجه می‌دهد؛ اما فقط موجب بروز سوختگی‌های غیرقابل جبران خواهد شد.
  • مراقبت‌های پس از لیزر مثل قرار نگرفتن زیر نور آفتاب، استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده و ضدسوختگی مخصوص باید به طور کامل انجام شود. در غیر این صورت احتمال ظهور و باقی ماندن آثار سوختگی روی پوست وجود دارد.
انتخاب اصولی دستگاه لیزر برای پیشگیری از سوختگی
برای پیشگیری از سوختگی در اثر لیزر باید نوع دستگاه، توسط پزشک مشخص گردد.

8. درد

فرآیند لیزر دردی ندارد اما در صورت عدم استفاده از خنک‌کننده مناسب یا داشتن پوست حساس می‌تواند دردناک باشد. بعضی اوقات متخصص لیزر برای مراجعینی که پوست حساس دارند از بی‌حسی موضعی استفاده می‌کند. کمپرس و حمام آب سرد نیز می‌توانند به کاهش درد کمک کنند.

با این وجود چنانچه آستانه تحمل درد پایینی دارید، ۳۰ الی ۴۰ دقیقه قبل از جلسه لیزر می‌توانید از پمادهای بی‌حسی استفاده کنید. اما دقت کنید که قبل از انجام لیزر، کرم را به طور کامل از روی پوست پاک کنید.

9. تیره شدن رنگ پوست

تیرگی پوست پس از لیزر موی زائد به علت هایپرپیگمنتیشن (افزایش رنگدانه) در پوست است. این اتفاق در نتیجه تحریک پوست با نور لیزر رخ می‌دهد. به این صورت که سلول‌های پوستی که مسئول تولید ملانین (رنگدانه‌ها) هستند، فعال شده و ملانین بیشتری تولید می‌کنند. این عارضه موقتی بوده و بعد از چند هفته، پوست به حالت طبیعی باز می‌گردد.

تیره شدن موقت پوست در اثر لیزر
تیره شدن پوست یکی از عوارض موقتی لیزر موهای زائد است.

10. تاول

تاول از شدیدترین عوارض لیزر موهای زائد بدن است. در صورت ناوارد بودن اپراتور یا عدم استفاده از تجهیزات خنک کننده مناسب، سطح پوست شما دچار سوختگی و تاول خواهد شد. از این رو بهتر است برای لیزر موهای زائد به یک کلینیک معتبر مراجعه کنید.

11. ضخیم شدن موهای کرکی

تنها برای از بین بردن موهای ضخیم و مشکی می‌توان از لیزر استفاده کرد. موهای کرکی نه تنها با لیزر از بین نمی‌روند؛ بلکه امکان تیرگی و افزایش ضخامت آن‌ها نیز وجود دارد.

ضخیم شدن موهای کرکی بر اثر لیزر
موهای کرکی با لیزر از بین نمی‌روند.

12. عفونت پوستی

همراه با آسیب دیدن اپیدرم (سطحی‌ترین لایه پوست)، عفونت باکتریایی رخ می‌دهد. در صورت مشاهده علائم عفونت از کرم‌های آنتی بیوتیک و موضعی استفاده کنید.
افرادی که سابقه تبخال زدن دارند، بعد از لیزر موهای زائد نیز دچار تبخال شده که ربطی به عفونت پوستی ندارد. تبخال و عفونت بعد از لیزر موهای زائد، عارضه شایعی نیست.

عوارض لیزر موهای زائد و سرطان

این سوال بسیاری از متقاضیان لیزر است. این روش، یک راه رایج برای از بین بردن موهای زائد بوده؛ و به هیچ عنوان نمی‌تواند موجب سرطان شود. دستگاه‌های لیزر به گونه‌ای ساخته شده‌اند که تنها فولیکول مو را هدف قرار داده و به هیچ عنوان وارد لایه‌های عمیق پوست نخواهند شد. البته انرژی موجود در اشعه لیزر هم در این موضوع دخیل است. استفاده مکرر از لیزر هیچ ضرری برای بدن نداشته؛ البته که باید به مدت زمان استفاده از اشعه توجه داشت.

فاکتورهای موثر در عوارض لیزر موهای زائد

عوارض لیزر به عوامل زیر بستگی دارد:

  1. نوع دستگاه
  2. طول موج لیزر
  3. اندازه‌ نقطه ‌تابش
  4. مدت زمان تابش
  5. میزان مهارت اپراتور
  6. رنگ و ضخامت مو
  7. نوع پوست
تاثیر مهارت اپراتور روی عوارض لیزر
میزان مهارت اپراتور تاثیر زیادی روی عوارض لیزر موهای زائد دارد.

کلینیک سلامت ایده‌آل؛ بهترین مرکز لیزر موی زائد در مشهد

در کنار انتخاب بهترین دستگاه لیزر موهای زائد، بهداشت محیط کلینیک و مهارت اپراتور هم از اهمیت بالایی برخوردار است. در کلینیک سلامت ایده آل، بهترین کلینیک پوست و مو مشهد، تمامی این موارد به درستی رعایت شده و تجهیزات و محیط کلینیک به طور مرتب ضدعفونی می‌شود تا از هرگونه آلودگی جلوگیری شود.

سوالات متداول در رابطه با عوارض لیزر موهای زائد

لیزر، توسط سازمان غذا و داروی آمریکا به عنوان یک روش غیرتهاجمی تایید شده؛ بنابراین راهی امن برای رفع مو‌های زائد است و شایعاتی از قبیل ایجاد نازایی حقیقت ندارد.

هیچ مدرکی مبنی بر خطرناک بودن لیزر موهای زائد برای مادر و نوزاد وجود ندارد. با این حال بسیاری از مراکز در صورت عدم صدور گواهی پزشک، از انجام لیزر در دوران شیردهی امتناع می‌کنند.

حذف موهای زائد با لیزر توسط متخصصان آموزش دیده، یک روش ایمن است. اکثر عوارض جانبی گذرا و جزئی بوده و موارد با ماندگاری بالا یا دائمی، بسیار نادر هستند.

دانلود نسخه pdf مقاله عوارض لیزر موهای زائد

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و روی دکمه ارسال کلیک کنید، ما در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ خواهیم داد.