12 راه برای از بین بردن جای جوش

از بین بردن جای جوش

12 راه برای از بین بردن جای جوش

62 بازدید

از بین بردن جای جوش یکی از دغدغه‌های اصلی کسانی است که به سلامت و زیبایی پوستشان اهمیت می‌دهند. آکنه به تنهایی بیماری آزاردهنده‌ای است و باقی ماندن جای آن روی پوست باعث آزردگی بیشتر فرد می‌شود. جای جوش و آکنه ممکن است تا مدت طولانی به صورت التهاب، فرورفتگی، جای زخم و لکه تیره رنگ باقی بماند.
در این مقاله روش‌های مختلف درمان جای جوش، مثل میکرونیدلینگ، فیلرها و غیره را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

کلینیک تخصصی پوست و مو مشهد
برای دریافت مشاوره رایگان و رزرو نوبت سریع از بهترین کلینیک پوست و مو مشهد کلیک کنید

روش‌های درمانی از بین بردن جای جوش

این روش‌ها به صورت حرفه‌ای و عمیق عمل کرده و انواع مختلفی دارند؛ که با توجه به شرایط پوستی هر فرد، روش درمانی مناسب توسط متخصص انتخاب می‌گردد.

1. لایه‌برداری با لیزر

این روش، منجر به لایه‌برداری قسمت خارجی پوست خواهد شد. در پروسه درمان توصیه می‌شود ناحیه تحت درمان با بانداژ پوشانده شود. در نظر داشته باشید که درمان فوق برای افرادی که جوش‌های فعال یا پوست‌هایی تیره دارند، گزینه درمانی مناسبی نخواهد بود.

2. میکرودرم ابریژن

میکرودرم دستگاهی است که با فشار تنظیم شده، با سطح پوست در تماس است. در این روش درمانی، لایه بیرونی پوست برداشته شده و تولید کلاژن تحریک می‌شود. میکرودرم ابریژن را می‌توان با فواصل زمانی کوتاه انجام داد.

از بین بردن جای جوش با میکرودرم ابریژن
میکرودرم ابریژن با تحریک کلاژن، موجب از بین بردن جای جوش می‌شود.

3. لیزر co2 فرکشنال

آثار به جا مانده از آکنه، تغییر رنگ پوست و بروز چین و چروک از جمله مشکلاتی است که با لیزر co2 فرکشنال به سرعت قابل درمان است.

4. میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ در مشهد، غیرتهاجمی و بدون خطر بوده و مناسب درمان جای جوش‌های عمیق است. این روش باعث فعال‌سازی فرایند نوسازی پوست و تولید کلاژن و الاستین می‌شود. 

میکرونیدلینگ یکی از روش های درمان جای آکنه و جوش
میکرونیدلینک با فعال‌سازی فرایند نوسازی پوست، موجب رفع جای جوش و آکنه می‌شود.

5. فیلرها

متخصص پوست می‌تواند اسکارهای کم عمق و جای جوش و آکنه را با موادی مانند اسید هیالورونیک، کلاژن یا چربی پر و درمان کند. نتیجه معمولاً چند ماه ماندگاری دارد؛ اگرچه برخی از پرکننده‌ها دائمی هستند. طول دوره درمان تزریق ژل در مشهد بستگی به جای جوش دارد؛ هر چه عمق علامت های پوستی بیشتر باشد، درمان طولانی تر بوده و نتیجه دیرتر مشاهده خواهد شد.

6. لیزر کیوسوییچ

لیزر کیوسویچ یک روش ایده‌آل برای از بین بردن جای جوش است. با انجام این درمان، به دلیل جذب انرژی لیزر، پوست شما برای مدت کوتاهی کمی خاکستری، سفید و احتمالا کبود می‌شود. همچنین ممکن است برای چند روز تاول‌های کوچکی داشته باشد. بعد از 7 الی 10 روز پوست شما به طور کامل بهبود می‌یابد.

رفع آکنه و جوش با لیزر کیوسوییچ
لیزر کیوسوییچ، یک روش ایده‌آل برای رفع جای جوش و لک صورت است.

درمان خانگی جای آکنه و جوش

درمان‌های پزشکی برای از بین بردن جای جوش موثرتر هستند. اما گران بودن و عوارض احتمالی این روش‌ها باعث شده که بسیاری از افراد به درمان خانگی روی بیاورند.

1. گوجه فرنگی و زردچوبه  

گوجه فرنگی خاصیت ضد لک و آنتی‌اکسیدان فوق‌العاده ای دارد. زردچوبه نیز آنتی‌اکسیدان و ضد التهاب بسیار قوی بوده که استفاده صحیح و به جا از آن، برای از بین بردن جای جوش بسیار مفید و موثر است.

برای ساخت این ماسک ابتدا پوست یک گوجه رسیده را گرفته و با چنگال، نیمی از آن را له کنید. یک‌سوم قاشق چای‌خوری زردچوبه را به آن اضافه کرده و خوب هم بزنید. ترکیب آماده را روی لک‌ها گذاشته و بعد از 20 تا 30 دقیقه بشویید. برای اثرگذاری این ماسک هفته‌ای دو تا سه بار از آن استفاده کنید.

2. تونر گلاب و آبلیمو

گلاب خاصیت آنتی‌باکتریال و روشن‌کننده داشته و در پاکسازی و از بین بردن جای جوش بسیار موثر عمل می‌کند. آبلیمو نیز خاصیت ضد لک و روشن‌کنندگی داشته و اثرات تونر گلاب را دوچندان می‌کند.

برای تهیه این تونر، یک استکان گلاب را در یک ظرف اسپری تمیز بریزید. آب یک لیموی کوچک را نیز از صافی گذرانده، به گلاب اضافه کنید و خوب هم بزنید. حال می‌توانید از آن استفاده کنید.

تونر گلاب و آبلیمو برای رفع جای جوش و آکنه
خاصیت آنتی‌باکتریال گلاب، برای از بین بردن جای جوش بسیار موثر است.

نگهداری این مخلوط تا 10 روز در یخچال امکان‌پذیر است. بهترین راه استفاده از این تونر، اسپری کردن روی پوست بوده و در غیر این صورت می‌توانید با یک تکه پنبه تمیز، تمام پوستتان را به آن آغشته کنید. این عمل را تا رسیدن به نتیجه دلخواه، صبح و شب قبل از خواب، انجام دهید.

3. پوست پرتقال

پوست پرتقال حاوی اسید سیتریک بوده و می‌تواند در شادابی پوست و از بین بردن جای جوش تاثیر داشته باشد. برای استفاده از آن برای درمان جای جوش، بعد از خشک کردن، آن را پودر کنید. یک قاشق چای‌خوری پوست پرتقال را با یک قاشق چای‌خوری عسل ترکیب کرده و به نواحی مورد نظر بزنید. بعد از 10 دقیقه صورت خود را با آب ولرم بشویید.

4. آرد گندم

آرد گندم، چه برای از بین بردن جای جوش و چه برای استفاده به‌عنوان یک اسکراب، سرشار از خاصیت قلیایی بوده که به‌عنوان پاک‌کننده برای حفظ تعادل pH پوست استفاده می‌شود. برای تهیه این ماسک، یک قاشق غذاخوری آرد گندم، گلاب و آبلیمو را برای ایجاد یک خمیر غلیظ مخلوط کنید. خمیر به دست آمده را روی نواحی مورد نظر مالیده و بعد از خشک شدن با آب ولرم بشویید. برای نتیجه بهتر، هر روز این کار را انجام دهید.

استفاده از آرد گندم برای رفع جای جوش و آکنه
آرد گندم برای از بین بردن جای جوش و آکنه گزینه بسیار خوبی است.

5. سرکه سیب

سرکه سیب منافذ پوست را تمیز کرده و پوستی صاف و بدون لک را به شما هدیه می‌دهد. این ماده معجزه آسا به کاهش قرمزی جوش‌ها و همچنین از بین بردن جای جوش کمک می‌کند. برای تهیه این ماسک خانگی یک قاشق غذاخوری سرکه را با دو قاشق غذاخوری عسل مخلوط کرده و به تمام صورت خود بمالید و بعد از 15 دقیقه، با آب ولرم بشویید. چنانچه پوست حساسی دارید؛ یک قسمت سرکه را با 10 قسمت آب رقیق کرده و سپس عسل را اضافه کنید.

6. سیب‌زمینی

یکی از بهترین روش‌های درمان جای جوش و بازگرداندن درخشش طبیعی پوست، استفاده از سیب‌زمینی است. این ماده سرشار از ویتامین‌ها و موادمعدنی بوده که به از بین بردن جای زخم، لک ناشی از جوش‌های سرسیاه و چربی اضافی روی پوست کمک می‌کند. برای استفاده از خاصیت شگفت‌انگیز و درمانگر سیب‌زمینی، هر روز یک برش از آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

استفاده از سیب زمینی برای درمان جای آکنه و جوش
سیب زمینی سرشار از مواد معدنی بوده که به رفع جای جوش و آکنه کمک زیادی می‌کند.

انواع جای جوش و آکنه

اثرات به جا مانده از جوش و آکنه به دو دسته‌ کلی تقسیم می‌شوند:

  1. جای جوش فرورفته که در این حالت بافت پوستی تحلیل می‌رود.
  2. جای جوش برآمده که در این حالت بافت پوست اضافه می‌آید.

و اما 4 نوع جای جوش داریم که همگی در یکی از دسته‌های بالا جای می‌گیرند:

  1. اسکار گرد
  2. اسکار واگنی
  3. اسکار قندیلی
  4. اسکارهای کلوئیدی

علاوه بر موارد بالا، جای جوش می‌تواند به شکل اسکار واقعی نبوده و به صورت لکه‌های تیره باقی بماند. این لکه‌ها در افراد دچار آکنه بسیار شایع بوده و نام پزشکی‌شان «هایپرپیگمنتیشن بعد از التهاب» است. لکه‌ها می‌تواند بسته به رنگ پوست شما صورتی، قرمز، بنفش، قهوه‌ای یا سیاه باشند.

دلیل به وجود آمدن جای جوش چیست؟

مهم‌ترین علل به وجود آمدن جای جوش عبارت است از:

1. التهاب پوست

وجود باکتری‌های روی سطح پوست، ویروس‌ها و قارچ‌ها ممکن است منجر به التهاب بشوند. این التهاب ممکن است باعث انسداد منافذ پوست شده و جای جوش‌ها را ماندگار کند.

التهاب پوست یکی از دلایل ایجاد جای جوش
التهاب پوست، باعث ماندگاری جای آکنه و جوش است.

2. ترشح بیش از حد چربی

پوست هر فرد شامل چندین لایه است که چربی تولید کرده و از طریق منافذ موجود به سطح پوست منتقل می‌شود. ترشح بیش از حد چربی توسط غدد زیر پوستی، می‌تواند منجر به انسداد منافذ و در نتیجه تقویت اثرات جوش و آکنه بشود.

3. تغذیه نامناسب

مصرف شیرینی‌جات، آجیل‌ها، غذاهای چرب و همچنین خوردن بیش از حد گرمی‌جات ممکن است باعث افزایش ترشح چربی در پوست و افزایش طول عمر جای جوش و آکنه بشود.

افزایش طول عمر جای آکنه و جوش با مصرف غذاهای چرب
مصرف غذاهای چرب باعث افزایش طول عمر جای جوش و آکنه می‌شود.

4. عوامل خارجی

عواملی مانند آلودگی هوای شدید، استفاده از مواد آرایشی ناسالم و تماس مستقیم با مواد شیمیایی می‌تواند به پوست آسیب زده و جای جوش و آکنه را به مدت طولانی‌تری روی صورت نگاه دارد.

چه کارهایی انجام دهیم تا جای جوش روی صورت باقی نماند؟

بهترین راه پیشگیری از ایجاد جای جوش روی صورت، پیشگیری از جوش زدن است. استفاده از مواد آرایشی و کرم‌های ضد آفتاب بدون روغن برای کاهش میزان چربی پوست، یکی از راه‌های موثر برای پیشگیری محسوب می‌شوند. علاوه بر این برای جلوگیری از تحریک پوست و آسیب‌ رساندن به بافت زیرین که منجر به‌ ایجاد جای جوش شود، از فشاردادن هرگونه جوش، خودداری کنید.

کلینیک سلامت ایده‌آل؛ بهترین مرکز پاکسازی پوست در مشهد

تا مدت ها پس از بهبود جوش، جای آن به صورت تیرگی یا فرو رفتگی روی پوست باقی مانده و تاثیر بسیاری روی زیبایی چهره می‌گذارد. حدود 80% از افراد 11 تا 30 ساله از آکنه رنج می‌برند و از هر 5 نفر یک نفر دچار اسکار یا جای آکنه بوده که برای درمان باید به متخصص مراجعه کند.

سوالات متداول در رابطه با از بین بردن جای جوش

لیزردرمانی با توجه به تعداد اسکارها، شدت، عمق و نوع جای جوش بین دو تا چهار جلسه زمان می‌برد.

بله، معمولاً جای جوش‌های سطحی با روش‌های خانگی از بین می‌روند، اما اگر آکنه عمقی باشد؛ استفاده از درمان پزشکی برای رفع آن لازم است.

تزریق فیلر نقاهت ندارد؛ فقط ممکن است ناحیه مورد نظر متورم، قرمز یا کبود باشد. بعد از تزریق می‌توانید بدون هیچ عارضه‌ای به کارهای روزانه خود بپردازید.

دانلود نسخه pdf مقاله از بین بردن جای جوش جوش

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و روی دکمه ارسال کلیک کنید، ما در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ خواهیم داد.