آیا درمان آلوپسی با پی آر پی مو امکان پذیر است؟

تاثیر پی آر پی در درمان آلوپسی

آیا درمان آلوپسی با پی آر پی مو امکان پذیر است؟

43 بازدید

درمان آلوپسی با پی آر پی به معنای رفع طاسی یا کچلی با تزریق پلاسمای غنی از پلاکت است که از خون خود فرد گرفته می‌شود. امروزه از پی آر پی (PRP) یا غربالگری خون به عنوان یکی از بهترین روش‌های تقویت مو و جبران موهای از دست رفته استفاده می‌شود. PRP را می‌توان یک راهکار موثر برای درمان ریزش مو سکه ای، طاسی با الگوی مردانه یا آلوپسی طاسی دانست. در این مقاله از وبسایت مدویکا، تاثیر پی آر پی در درمان آلوپسی را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

معرفی کلینیک های زیبایی در مشهد
برای دریافت مشاوره رایگان و رزرو نوبت با شماره درج شده در بنر تماس حاصل نمایید.

آلوپسی چیست؟

پیش از آن که به سراغ بررسی نحوه درمان آلوپسی با پی آر پی برویم، بهتر است با این بیماری و انواع آن بیشتر آشنا شوید. احتمالاً واژه آلوپسی را کمتر شنیده باشید اما این عارضه در تعریفی ساده‌تر همان طاسی یا کچلی است! دلایل متعددی می‌تواند منجر به طاسی یا انواع آلوپسی شوند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • افزایش سن
  • تغییرات هورمونی
  • ابتلا به بیماری‌های خودایمنی
  • استرس و اضطراب شدید
  • بیماری‌های مرتبط با تیروئید
  • فقر آهن
  • و غیره.

آلوپسی انواع مختلفی دارد. آلوپسی آندروژنیک مردانه و زنانه، آلوپسی آره آتا، آلوپسی توتالیس و یونیورسالیس از انواع طاسی به‌شمار می‌روند. برای درمان، بسته به نوع و علت طاسی، میزان پیشرفت، محل ریزش مو و… یکی از روش‌های زیر انتخاب می‌شود:

  • پی آر پی مو
  • هورمون درمانی
  • دارو درمانی (داروهایی مانند فیناستراید، ماینوکسیدیل و داروهای خوراکی و تزریقی کورتیزون)
  • ایمونوتراپی (در این روش که ایمنی درمانی نیز نام دارد؛ هدف سرکوب پاسخ و تحریکات دستگاه ایمنی فرد است. ایمونوتراپی در درمان بیماری‌هایی مانند سرطان نقش دارد.)
درمان آلوپسی با روش prp
آلوپسی به دلایلی چون بیماری خودایمنی یا بر اثر عوارض دارویی رخ می‌دهد.

تاثیر پی آر پی در درمان آلوپسی آندروژنیک

آیا پی آر پی مو سر برای درمان آلوپسی واقعا تاثیر مثبت دارد؟ در پاسخ باید گفت بله. پی آر پی تا حد زیادی در جبران اثرات ناشی از آلوپسی یا طاسی تاثیرگذار است اما نمی‌توان آن را یک روش قطعی برای درمان علتی دانست که منجر به بروز طاسی شده است.

چنانچه با ریزش و طاسی موی سر مواجه شده‌اید، ابتدا باید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا علت بروز طاسی تشخیص داده شود. برای مثال اگر پزشک و آزمایش‌های صورت گرفته اثبات کنند که فرد بر اثر بیماری‌های خودایمنی به آلوپسی مبتلا شده است، ابتدا باید اقدامات لازم برای درمان این اختلال پیش گرفته شود. سپس برای پیشگیری از ریزش بیشتر و جبران موهای از دست رفته، می‌توان پی آر پی را به عنوان یک روش درمانی انتخاب کرد. 

درمان آلوپسی ژنتیکی
آلوپسی آندروژنیک، شایع‌ترین نوع طاسی در میان مردان است.

آیا پی آر پی در درمان آلوپسی آره آتا نیز موثر است؟

آلوپسی آره آتا (Alopecia Areata) که با عناوین ریزش مو سکه ای یا طاسی منطقه‌ای نیز شناخته می‌شود، یکی از انواع طاسی و نوعی اختلال خودایمنی است. در این اختلال فرد تمامی موهای سر خود را از دست نمی‌دهد؛ بلکه فقط یک ناحیه از سر به اندازه یک سکه یا کمی بزرگ‌تر، دچار طاسی می‌شود.

درمان آلوپسی با پی آر پی در صورتی‌که آلوپسی از نوع آره آتا باشد نیز امکان‌پذیر است. اما مجدداً باید به این موضوع توجه داشته باشید که تاثیر پی آر پی در درمان آلوپسی، بیشتر در درمان اثرات ناشی از آلوپسی است. به عبارتی پی آر پی نقشی در درمان اختلالی که منجر به طاسی شده است ندارد. این روش صرفاً موجب تقویت مو و از سرگیری رشد موهای از دست رفته می‌شود.

در صورتی‌که نوعی اختلال خودایمنی منجر به طاسی شده باشد، متخصص پوست و مو می‌تواند بنا به تشخیص خود برای رفع این طاسی، روش پی آر پی مو را پیشنهاد دهد. اما توصیه می‌شود برای تشخیص و درمان قطعی اختلالی که موجب این ریزش مو شده است؛ نزد متخصص غدد یا ایمونولوژیست نیز مراجعه کنید.

درمان آلوپسی آره آتا با prp
آلوپسی آره‌آتا یا سکه‌ای را می‌توان با PRP درمان کرد.

پیشنهاد مدویکا برای درمان ریزش مو ارثی با پی آر پی

شایع‌ترین نوع آلوپسی، آلوپسی آندروژنیک زنانه و مردانه است که به آن طاسی با الگوی مردانه و الگوی زنانه نیز گفته می‌شود. اصلی‌ترین علت ابتلا به این نوع آلوپسی، ژنتیک است. البته که اختلالات هورمونی نیز در بروز این نوع طاسی بی‌تاثیر نیستند؛ اما ژنتیک و سابقه خانوادگی سهم بیشتری در بروز آن دارد. درمان آلوپسی با پی آر پی در صورتی‌که این ریزش مو ارثی و ژنتیکی باشد؛ یکی از بهترین روش‌های درمانی توصیه شده توسط متخصصان مدویکا است. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع‌به prp مو در مشهد، می‌توانید از متخصصین مدویکا مشاوره دریافت کنید.

پی آر پی و درمان آلوپسی در کودکان

باتوجه به اینکه آلوپسی در کودکان نیز رخ می‌دهد، ممکن است برایتان سوال شود که آیا در سنین کودکی هم می‌توان برای جبران اثرات ناشی از طاسی، روش PRP را امتحان کرد؟ طبق تحقیقات برای گرفتن بهترین نتیجه از پی آر پی، بهتر است از سنین 18 سال به بالا از این روش درمانی استفاده کرد.

بنابراین برای درمان آلوپسی در نوجوانان و سنین بالای 18 سال می‌توان درمان پی آر پی را آغاز کرد اما برای کودکان معمولاً از تزریق پی آر پی استفاده نمی‌شود. داروهای کورتیکواستروئیدی درمان موثرتر و بهتری برای طاسی کودکان محسوب می‌شوند.

آلوپسی در کودکان و درمان آن
احتمال ابتلا به آلوپسی و طاسی در کودکان نیز وجود دارد.

پی آر پی و درمان آلوپسی در کودکان

ریزش شدید موها یا مشاهده ناگهانی طاسی بخشی از موهای سر، ریش و… تجربه‌ای بسیار ناخوشایند است. اگر شما نیز سابقه طاسی و ریزش مو دارید، همین حالا می‌توانید بهترین متخصصین پوست و مو مشهد را از طریق مدویکا پیدا کنید. اگر می‌خواهید بدانید از میان پی آر پی یا مزوتراپی کدام موثرتر است یا به دنبال اثرات درمان آلوپسی با پی آر پی هستید، نوبت متخصص مورد نظر خود را به صورت آنلاین رزرو کنید.

سوالات متداول درمان آلوپسی با پی آر پی

درمان آلوپسی با پی آر پی طی چند جلسه صورت می‌گیرد؟

تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان، به نوع آلوپسی و میزان پیشرفت آن بستگی دارد.

پی آر پی برای درمان آلوپسی بهتر است یا مزوتراپی؟

برای جبران موهای از دست رفته و درمان طاسی، می‌توان از هر دوی این روش‌ها استفاده کرد اما تشخیص آنکه کدام یک برای شما موثرتر است، برعهده پزشک می‌باشد.

آیا درمان آلوپسی با پی آر پی عوارضی دارد؟

پی آر پی مو یکی از کم‌خطرترین روش‌های تقویت و رشد موهای از دسته رفته است. در صورت انتخاب پزشک و کلینیک معتبر، احتمال هرگونه عارضه احتمالی نیز به صفر می‌رسد.

هزینه درمان آلوپسی با PRP چقدر است؟

هزینه هر جلسه درمان با پی آر پی وابسته به عوامل متعددی است. برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق شماره‌های درج شده با پزشک متخصص تماس بگیرید.

دانلود نسخه PDF مقاله درمان آلوپسی با پی آر پی

اگر می‌خواهید در حالت آفلاین نیز به مقاله “درمان آلوپسی با پی آر پی” دسترسی داشته باشید، می‌توانید با کلیک بر روی عبارت قرمز رنگ، نسخه پی دی اف این مقاله را دانلود کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و روی دکمه ارسال کلیک کنید، ما در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ خواهیم داد.