آتل بینی چیست ؟|انواع + فیلم برداشتن آتل و کشیدن بخیه

فیلم برداشتن آتل بینی و کشیدن بخیه های خارجی بینی بعد از یک هفته بعد از عمل بینی گوشتی در مشهد توسط دکتر مهدی رمضانی. آتل بینی چیست ؟ آتل بینی یا اسپلینت بینی یا گچ بینی، وسیله ای از جنس پلاستیک، سیلیکون یا آلومینیوم است که بعد از عمل بینی در داخل یا خارج بینی بیمار قرار می گیرد تا از شکل جدید بینی محافظت کند. آتل بینی به استخوان ها و غضروف های بینی کمک می کند تا موقعیت خود جدید را حفظ کرده و در دوران بهبودی از جای خود حرکت نکنند. آتل یا گچبینی همچنین از تورم و ایجاد هماتوم نیز جلوگیری می کند. جراح بینی با توجه به نیاز بیمار نوع آتل را انتخاب می کند. در ادامه مهمترین نکاتی که باید درباره آتل بینی بدانید را به صورت مختصر برایتان آماده کرده ایم. پس همراه ما باشید.

 

این مطلب را از دست ندهید :  هزینه عمل بینی در سال ۱۴۰۱ + لیست بهترین جراحان بینی مشهد

 

چرا از آتل بینی استفاده می شود ؟

رینوپلاستی که به آن عمل جراحی بینی نیز گفته می شود، جراحی است که فرم بینی را تغییر می دهد. این تغییر می تواند برای شکل ظاهری و یا برای بهبود عملکرد تنفسی و یا هر دو مورد باشد. بلافاصله پس از اتمام عمل بینی، جراح یک آتل را بر روی بینی و اگر نیاز باشد یک تامپون بینی از جنس گاز وازلینه یا گاز استریل یا یک آتل از جنس سیلیکون درون بینی برای بی حرکت نگه داشتن استخوان ها و بافت بینی قرار می دهد. آتل بینی باعث جلوگیری از ایجاد بافت اسکار می شود. آتل بینی یا همان اسپلینت بینی خونریزی و تورم بعد از عمل را نیز کنترل کرده و از همه مهمتر، به حفظ شکل جدید بینی کمک می کند.

 

انواع آتل بینی : ۲ نوع

گذاشتن آتل بینی برای سرعت بخشیدن به روند بهبودی پس از جراحی بینی بسیار مهم هستند. آتل بر اساس موقعیت قرار گرفتن آنها در بینی دو نوع  هستند : آتل داخلی بینی که در حفره های بینی قرار می گیرد و آتل خارجی بینی که بر روی پل بینی قرار می گیرد. در ادامه برای اطلاعات بیشتر شما به طور مفصل به کاربرد هر یک می پردازیم.

 

۱- آتل خارجی

آتل خارجی بینی نقش مهمی در بازسازی شکل بینی دارند. این آتل برای تمام بیماران فارغ از نوع عملی که انجام می دهند استفاده می شود. پس از اتمام جراحی در اتاق عمل جراح ابتدا یک نوار چسب مخصوص روی بینی می زند. این نوار در طی یک هفته ای که آتل روی بینی قرار دارد از سایش و پوسته پوسته شدن پوست جلوگیری می کند. سپس آتل را روی بینی قرار می دهد و آن را با پانسمان محکم می کند.

فواید : آتل های خارجی از بینی در برابر آسیب محافظت می کنند. همچنین باعث کنترل تورم برای جلوگیری از ایجاد هماتوم بین پوست و استخوان بینی می شوند. زیرا در صورت ایجاد هماتوم، خون در نهایت با بافت اسکار جایگزین می شود، که می تواند شکل بینی را خراب کند. آتل های خارجی بینی همچنین برای نگه داشتن استخوان های بینی در جای خود و ترمیم آنها در طی روند بهبودی یک هفته ای بسیار موثرند.

انواع آتل خارجی بینی

 

۲- آتل داخلی

آتل داخلی بینی در موارد خاص و عموما پس از جراحی انحراف تیغه بینی(سپتوپلاستی) یا عمل شکستگی بینی و یا عمل های ترمیمی بینی که برای بار دوم انجام می شوند، استفاده می شود. بعد از سپتوپلاستی، حفره بینی با پنبه یا گاز استریل پر می شود و در هر سوراخ بینی یک آتل داخلی قرار می گیرد. این آتل ها برای تنفس راحت تر بیمار دارای یک مسیر تنفسی هستند.

فواید : این اسپلینت ها در طی روند بهبودی از سپتوم آسیب دیده پشتیبانی کرده و مثل یک داربست عمل می کنند. آتل های داخلی با فشرده سازی پوست و غشای مخاطی به کنترل خونریزی نیز کمک می کنند. مهمترین فایده اسپلینت های داخلی بینی این است که با حفظ تماس بین پوست بینی و استخوان و غضروف، باعث می شوند که پوست بینی و ساختارهای داخلی با هم ترمیم شوند.

آتل داخل بینی

 

آتل ها از چه موادی ساخته شده و چگونه اند ؟

در تصاویر بالا دیدید که اسپلینت بینی چگونه است و تفاوت های آنها را درک کردید. آتل ها از مواد مختلفی از جمله سیلیکون، آلومینیوم و سایر مواد ساخته شده اند. که جراح از آتل مناسب بر اساس نیاز شما استفاده خواهد شد. آتل های داخل بینی لوله هایی اندکی خمیده هستند که از سوراخ بینی شروع می شوند و راه کوتاهی را به داخل حفره بینی دارند. آتل خارجی بینی مانند ذوزنقه بوده و با انتهایی باریک تر از روی پل بالایی بینی قرار می گیرد تا انتهای بازتر بتواند قسمت تحتانی بینی را بپوشاند.

 

آتل بینی کی برداشته میشود ؟

آتل بینی چند روز طول میکشد ؟ زمان برداشتن آتل بینی به نوع جراحی (رینوپلاستی، سپتوپلاستی، سپتورینولاستی، رویژن و …) و میزان پیچیدگی جراحی بینی شما بستگی دارد. اما اگر همه چیز در حالت عادی باشد؛ آتل خارجی بینی پس از حدود یک هفته برداشته می شود و آتل داخلی بینی بین سه تا پنج روز پس از جراحی برداشته می شود.

 

آیا برداشتن اسپلینت داخل بینی درد دارد ؟

این سوال که “ آیا برداشتن آتل بینی درد دارد “ یکی از پرسش های همیشگی و یکی از نگرانی های مراجع کنندگان ما بوده است. اما باید بدانید برداشتن آتل های جراحی بینی درد ایجاد نمی کند. فقط ممکن است کمی سوزش در حد چند ثانیه حس کنید. و چنانچه که توصیه های جراح خود را درباره استفاده از اسپری نرمال سالین و پماد بینی را رعایت کرده باشید احساس درد و ناراحتی نخواهید داشت.

 

نحوه برداشتن آتل بینی

نحوه برداشتن آتل بینی را می توانید در ویدئو مشاهده کنید. شما باید روز قبل از مراجعه به مطب برای برداشتن آتل حمام رفته و آتل خود را خیس کنید. همین کار باعث می شود آتل کمی شل شده و در زمان برداشتن آتل دردی حس نکنید. روز هفتم بعد از عمل در مطب پرستار با ابزار مخصوص و با احتیاط آتل یا همان گچ را از بینی جدا می کند. در داخل دو حفره بینی از بخیه بینی جذبی استفاده می شود که خود به خود جذب می شوند. اما بخیه های خارجی روی کلوملا و پره های بینی غیرجذبی هستند و بعد از یک هفته باید کشیده شوند. بنابراین پرستار سپس بخیه های خارجی بینی را نیز می کشد.

بعد از آن آینه ای به شما داده خواهد شد تا بالاخره فرم نهایی بینی خود را ببینید. سپس روی بینی چسب زده می شود. و از شما خواسته می شود که به مدت ۲ تا ۳ ماه از چسب بینی استفاده کنید. البته نحوه صحیح چسب زدن هم به شما توسط پرستار آموزش داده خواهد شد.

مدل بینی بعد از برداشتن گچ

شکل بینی بعد از برداشتن گچ

ورم بینی بعد از برداشتن آتل مخصوصا در نوک بینی یک رویداد طبیعی است. زیرا با برداشتن اسپلینت از روی بینی فشار روی آن کم شده و مایع میان بافتی به سمت بینی حرکت می کند به طوریکه بینی از قبل هم بزرگتر به نظر می رسد. اما جای نگرانی وجود ندارد زیرا با رعایت نکات تغذیه ای مانند عدم مصرف نمک، غذاهای تند و استفاده از کمپرس سرد در طول روز می توانید این تورم را کاهش دهید. فقط در عین رعایت نکات مراقبتی باید صبور باشید. پس از گذشت چند هفته تورم کاهش خواهد یافت.

شکل بینی بعد از برداشتن آتل بینی
شکل بینی بعد از برداشتن آتل بینی توسط دکتر کامران کاویانی فر
فرم بینی بعد از برداشتن گچ
فرم بینی بعد از برداشتن گچ توسط دکتر کامران کاویانی فر
شکل بینی بعد از برداشتن گچ
شکل بینی بعد از برداشتن گچ توسط دکتر مهدی رمضانی
شکل بینی بعد از برداشتن گچ
شکل بینی بعد از برداشتن گچ توسط دکتر مهدی رمضانی

 

مراقبتهای قبل از برداشتن گچ بینی (هفته اول بعد از عمل)

• در طول یک هفته ای که آتل روی بینی هست به هیچ عنوان نباید خیس شود. اگر لازم است که صورت خود را تمیز کنید می توانید کمی پنبه را به آب آغشته کرده و روی صورت بکشید. یا از دستمال مرطوب استفاده کنید. اما مراقب باشید آتل و پانسمانتان خیس یا مرطوب نشود.

• در این مدت نباید به آتل دست بزنید. زیرا دستکاری بینی باعث شل شدن آتل و جابه جایی آن شده و نتیجه جراحی بینی تان را تحت تاثیر قرار دهد.

• در طول این یک هفته حتما از پمادهای آنتی بیوتیک و پمادهای دیگر که پزشک برایتان تجویز کرده در محل بخیه ها و داخل بینی استفاده کنید.

• ممکن است در طول مدتی که اسپلینت روی بینی دارید کمی احساس خارش زیر اسپلینت بینی داشته باشید که علت آن هم ممکن است به دلیل تعریق پوست یا حساسیت به چسب بینی باشد. اما به هیچ عنوان سعی نکنید بینی خود را بخارانید بهتر است صبر کنید این خارش ها بعد از برداشتن آتل از بین خواهد رفت.

• در روز ششم قبل از مراجعه به مطب باید دوش بگیرید تا اسپلینت راحت تر از بینی جدا شود.

• یک ساعت قبل از مراجعه مسکن خوراکی مصرف کنید.

 

مراقبتهای بعد از برداشتن گچ بینی

• برای از بین بردن تورم بعد از برداشتن گچ بینی می توانید از کمپرس سرد استفاده کنید. شب ها نیز با قرار دادن دو بالش در زیر سر، بدن را در حالت ۴۵ درجه با سر قرار بگیرد.

• از پمادها و سرم شستشوی بینی برای جلوگیری از عفونت و تجمع مخاط بینی طبق آموزش دکترتان استفاده کنید.

• همیشه خوابیدن و استراحت کردن بعد از عمل بهترین کار نیست. زیرا دراز کشیدن طولانی مدت تورم بینی را بیشتر می کند. بهتر است پیاده روی آهسته و کمی فعالیت روزانه را در برنامه خود بگنجانید.

• از خاراندن بینی، فین کردن و دست زدن به بینی خودداری کنید.

• اگر اسپلینت داخلی داشته اید و پس از برداشتن آن کمی احساس خشکی درون بینی دارید، حتما توسط گوش پاک کن از پمادهای تجویز شده و یا وازلین استفاده کنید.

 

صحبت های دکتر رحمان موحد را درباره آتل بینی و مراقبت های قبل و بعد از برداشتن آتل بشنوید

[videojs data-setup={ “inactivityTimeout”: 0 } width=”” height=”” crop=”true” controls=”true” mp4=”http://dl.tebtub.com/video/medvika/drmovahed/splint.mp4″ poster=”https://medvika.com/wp-content/uploads/2020/11/nose-splint.jpg”]

 

اگر قصد جراحی بینی دارید و یا در مورد جراحی و بهبودی بعد از عمل سوالی دارید، با ما تماس بگیرید تا بتوانیم درمورد نگرانی های شما بشنویم و پاسخ های متناسب با شرایط شما را ارائه دهیم. فراموش نکنید شما می توانید ویدئوهای بیشتر را در صفحه رسمی ما در اینستاگرام به آدرس Medvika.ir و یوتیوب به آدرس Medvika ببینید.
تلفن تماس جهت اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت :  09018191885