گوشت اضافه بعد عمل بینی + نظر دکتر رمضانی | علت و ۴ روش درمان

ایجاد گوشت اضافه بعد از عمل بینی که به آن کلوئید نیز گفته می شود یکی از عوارض جانبی است که ممکن است بعد از جراحی رخ دهد. برخی از افرادی که بینی خود را عمل می کنند ممکن است بعد از گذشت مدت کوتاهی از جراحی، متوجه ایجاد گوشت، پوست یا غضروف اضافه در ناحیه بینی خود شوند که اغلب این برجستگی ها به دلیل تورم در اطراف محل بخیه یا فولیکولیت در اطراف موهای بینی رخ می دهد و به مرور برطرف می شود. چنانچه پیش از عمل، در انتخاب جراح خود دقت کافی داشته باشید و جراح در طول عمل، دقت و ظرافت لازم را داشته باشد احتمال ایجاد چنین عوارضی بسیار کم شده یا به صفر می رسد.

در صورت بروز چنین عارضه ای، بهتر است کمی صبور باشید و مراقبت های لازم پس از جراحی بینی را رعایت کنید. بیش از پیش  ویتامین C مصرف کنید. بینی را به شکل صحیح توسط سرم نرمال سالین شستشو دهید. استفاده از پمادهای تجویز شده توسط جراح نیز می تواند به بهبودی اسکارها کمک کند.

در ویدئوی بالا می توانید نظر دکتر مهدی رمضانی اول فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی در مشهد را در این باره بشنوید.

حتما ببینید : روش صحیح شستشوی بینی با سرم و گوش پاک کن + عکس

 

گوشت اضافه یا کلوئید چیست ؟ علت گوشت اضافه پس از عمل بینی چیست ؟

 

گوشت اضافه می تواند پس از هر نوع آسيب پوستي از جمله بريدگي، سوختگي، آکنه، گزش حشرات، خالكوبي، سوراخ كردن گوش و یا هر نوع جراحي كوچك دیگری ايجاد گردد. گاهی اوقات پس از آسیب به پوست، کلاژن به طور غیرقابل کنترلی رسوب می کند و منجر به ایجاد بافت اسکار برجسته هیپرتروفیک یا کلوئید می شود. گاهی نیز زخم ها با رنگدانه های تیره ترمیم می شوند که باعث تغییر رنگ محل زخم می شوند. کلوئید عموما در برخی ساختارهای آناتومیک مشخص در بدن ایجاد می شود. مانند قفسه سینه، شانه و پشت، کشاله ران، لاله های گوش و چانه.

 

عوامل موثر در ایجاد گوشت اضافه

 

نژاد : احتمال ایجاد گوشت اضافه پس از جراحی بینی در برخی نژادها و گروه های قومی بیشتر است. در این نژادها رنگدانه های پوستی بیشتر است مانند نژاد آفریقایی ، آسیایی ، آمریکای مرکزی.

پوست : فرایند بهبود زخم بعد از عمل بینی در افرادی که رنگ پوست تیره تری دارند طولانی تر است. همچنین افرادی که پوست ضخیم و مستعد آکنه دارند، برای مدتی پس از عمل بینی ممکن است دچار آکنه اطراف بینی شوند.

 

گوشت اضافه در جراحی بینی باز  و بسته

 

در جراحی زیبایی بینی باز، یک برش خارجی در قسمت کلوملا (نوار بافتی که سوراخ های بینی را تقسیم می کند) ایجاد می شود. از طریق این برش، پوست روی استخوان بینی به آرامی بالا می رود و امکان دسترسی به فرم بینی را به جراح می دهد. اما در جراحی بینی به روش بسته هیچ برش خارجی ایجاد نمی شود و عمل از داخل حفره بینی انجام می شود. برش داخل حفره بینی در ناحیه پره های بینی در هر دو روش یکسان است. گوشت اضافه هیچ گاه روی بینی و روی کلوملا ایجاد نمی شود. فقط ممکن است در داخل بینی ایجاد شود.

به هر حال اگر مستعد ابتلا به کلوئید یا جای زخم هایپرتروفیک هستید، بهتر است در جلسات مشاوره قبل از عمل این موضوع را به جراحتان اطلاع دهید. در این صورت ممکن است جراح تصمیم بگیرد که عمل بینی بسته برای شما گزینه بهتری است.

 

4 روش درمان گوشت اضافه بعد از عمل جراحی بینی

 

چنانچه با تشخیص و معاینه پزشک مشخص شود که گوشت اضافه داخل بینی به وجود آمده است، استفاده از پمادهای ترمیم کننده درم ابریژن برای درمان پیشنهاد می شود. اما چنانچه این درمان ها موثر واقع نشوند می توان از روش های زیر نیز استفاده کرد :

 

– تزریق کورتیکواستروئید ها مانند تریامسینولون

– سوزاندن گوشت بینی با لیزر و کرایوتراپی

 

روش جدید دیگری که برای درمان اسکار و گوشت اضافه استفاده می شود استفاده از ورقه ها و ژل های سیلیکونی است. همانطور که می دانید زخم ها برای ترمیم بافت اسکار نیاز به یک محیط ایده آل، معروف به هموستاز دارند. ورقه های ژل سیلیکونی محل اسکار را به طور کامل کپسوله کرده و رطوبت را حفظ می کند. بدین طریق با احتباس رطوبت فرآیند سنتز کلاژن را عادی می کند. بنابراین این عمل یک درمان موفق برای گوشت اضافه داخل بینی و جای بخیه محسوب می شود.

 

پیشگیری از بروز گوشت اضافه بعد از عمل بینی

همیشه این ضرب المثل معروف به کار می آید که می گوید: پیشگیری بهتر از درمان است. خوشبختانه راهکارهای مختلفی برای پیشگیری از عوارض جانبی بعد از عمل بینی وجود دارد که در ادامه به مهم ترین این روش ها برای پیشگیری از ایجاد گوشت اضافه بعد از جراحی بینی می پردازیم.

1-انتخاب پزشک و جراح با تجربه و مشاهده نمونه کارها و رضایت مراجعان بعد از عمل بینی

2-روش انتخابی برای جراحی با توجه به شرایط بیمار و میزان تغییرات موردنیاز برای بینی

3-رعایت توصیه های مراقبتی بعد از عمل بینی

این نکته را به خاطر داشته باشید که احتمال بروز گوشت اضافه بعد از عمل بینی در بینی های گوشتی بیشتر از بینی های استخوانی است، زیرا بینی این نوع افراد از بافت چربی و عضله بیشتری نسبت به افراد دارای بینی استخوانی برخوردار است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و روی دکمه ارسال کلیک کنید، ما در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ خواهیم داد.