علت بوی بد بینی بعد از عمل و درمان آن

علت بوی بد بینی بعد از عمل

علت بوی بد بینی بعد از عمل و درمان آن

2962 بازدید

احساس بوی بد بینی بعد از عمل ممکن است برای برخی از افراد اتفاق بیافتد. این بوی بد ممکن است آزار دهنده باشد و شما را نگران کند که علت آن چیست؟ بوی بد بینی بعد از عمل دو هفته تا یک ماه طبیعی است. بسته به مدت زمانی که از عمل بینی شما می گذرد دلایل ایجاد این بوی بد متفاوت است. بعضی از عوامل باعث می شود که این بو حتی تا ماهها ادامه پیدا کند. برخی از عوامل ایجاد بوی بد بینی بعد عمل شامل وجود لخته و ترشحات ناشی از عمل جراحی، ماندن بخیه های غیر جذبی در بینی و عفونت است، که در این مقاله به طور کامل درباره علت و راه درمان بوی بد بینی بعد از عمل جراحی توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

علائم عفونت بینی بعد از عمل
دلایل بوی بد داخل بینی بعد از عمل و راههای درمان آن

مشاوره رایگان و رزرو نوبت : 09386069075 

مدویکا، سامانه آنلاین نوبت دهی پزشکان

دلیل بوی بد بینی بعد از عمل زیبایی

اگر بوی لجن، غذای فاسد، عفونت و غیره در بینی خود بعد از عمل احساس می کنید این بوی بد می تواند برای شما آزار دهنده باشد و قطعا باید علت را جویا شوید. برای تشخیص علت بوی بد بینی بعد از عمل مهم است که بدانیم چه مدت از عمل بینی می گذرد؟

بوی بد بینی چند روز تا یک ماه بعد عمل

اگر به تازگی بینی خود را عمل کرده اید و احساس بوی بد در بینی خود دارید نگران نباشید. در چند روز اول بعد از عمل به علت دستکاری شدن بینی، تورم بینی و وجود لخته ها و ترشحات باقی مانده از جراحی در بینی ممکن است داخل بینی بوی بدی احساس کنید. همچنین در مواردی از مش داخل بینی استفاده می شود که آغشته به تتراسایکلین است و از آنجایی که بینی در چند روز اول تنفس نرمالی ندارد ممکن است احساس بوی بد داخل بینی داشته باشید.

بوی بد بینی بعد از یک ماه

مشکلات سینوس : اگر بعد از یک ماه بعد از عمل در بینی احساس بوی بد داشتید ممکن است به دلیل عوامل ثانویه مانند مشکلات سینوس باشد که ربطی به عمل بینی شما ندارد. عفونت سینوس می تواند باعث ایجاد بوی بد شود و بایستی جهت درمان اقدام شود.

جا ماندن مش یا تامپون بینی: همچنین گاها ممکن است به دلیل مشکلات جدی تر مانند جا گذاشتن مش داخل بینی، بوی عفونت استشمام کنید. اگر مدت زمان احساس بوی بد بینی بعد از عمل طولانی شد برای تشخیص علت حتما به پزشک مراجعه کنید.

پوسته پوسته شدن بینی : پوسته پوسته شدن داخل بینی 3 هفته پس از عمل کاملاً طبیعی است و می تواند تا دو ماه پس از آن بوی بد ایجاد کند. اما پوسته شدن تنها علت بوی بد بینی نیست.

نظر دکتر داریوش عرفانیان درباره احساس بوی بد بینی بعد از عمل

در این ویدیو نظر دکتر داریوش عرفانیان، متخصص گوش و حلق و بینی، را درباره علت بوی بد بینی بعد از عمل و راه درمان آن را می بینیم :

عوامل دیگر بوی بد بینی بعد از عمل

از دیگر عواملی که ممکن است باعث ایجاد بوی بد بینی بعد از عمل شود باقی ماندن نخ های بخیه در داخل بینی است. فرقی نمی کند چه نوع عمل بینی انجام داده باشید در هر صورت درون بینی بخیه زده می شود. این بخیه ها معمولا جذبی بوده و احتیاج به کشیدن ندارد و خود به خود می افتند. تا زمانی که این بخیه ها داخل بینی هستند ممکن است فضای بین بخیه ها و پوست بینی محل مناسبی برای رشد باکتری ها شود.

در اثر فعالیت باکتری ها، عفونت ایجاد شده و باعث ایجاد بوی بد بینی بعد از عمل می شود. بنابراین اگر بیشتر از سه ماه از عمل بینی شما می گذرد و بوی بد در بینی احساس می کنید ممکن است دلیل آن عفونت بینی در اثر باقی ماندن نخ بخیه داخل بینی باشد.

درمان بوی بد بینی بعد از عمل

بهترین راه حل برای درمان بوی بد بینی بعد از عمل پیشگیری از ایجاد آن است. تمیز کردن و شستشوی مداوم و روزانه بینی با محلول نرمال سالین به جلوگیری از باقی ماندن ترشحات و ایجاد عفونت در بینی کمک می کند. حدود چهار تا شش هفته طول می کشد تا ساختار تغییر شکل یافته بینی تثبیت شود و در این مدت بهترین کار شستشوی بینی و تمیز نگه داشتن آن است.

اگر جراح بینی از مش داخل بینی استفاده کرده است و مدت زمان وجود بوی نامطبوع طولانی تر شد حتما به پزشک خود مراجعه کنید تا مشخص شود مش داخل بینی جا نمانده باشد.

درمان بوی بد بینی بعد از عمل
شستشوی روزانه بینی با محلول نرمال سالین

درمان عفونت داخل بینی بعد از عمل

اگر بوی بد داخل بینی به دلیل وجود عفونت باشد لازم است تا تحت نظر پزشک به صورت دوره ای آنتی بیوتیک مصرف کنید. بوی بد بینی با گذشت زمان و تحت سیستم دفاعی بدن بهبود خواهد یافت.
استفاده از پماد ضدعفونی کننده مانند جنتامایسین یا موپروسین می تواند در درمان عفونت داخل بینی موثر باشد. البته برای جلوگیری از عوارض این پماد حتما باید پس از معاینه و در صورت تجویز پزشک استفاده شود.

درمان بوی بد ترشحات بینی

بهترین راه درمان بوی بد ترشحات بینی بعد عمل تمیز کردن بینی است. با توجه به اینکه در چند روز اول بعد از عمل فین کردن باعث آسیب به بینی می شود، بنابراین شستشوی بینی با نرمال سالین بعد از عمل و با کمک سرنگ راه حل مناسبی می باشد. از گوش پاک کن برای تمیز کردن داخل بینی استفاده نکنید چرا که پرزهای گوش پاک کن ممکن است داخل بینی باقی مانده و از آنجایی که داخل بینی زخم است ممکن است در اثر باقی ماندن این پرز ها در بینی عفونت ایجاد شود.

عفونت سینوس و بوی بد بینی

برای تشخیص بوی بد بینی در اثر عفونت سینوس بایستی علایم دیگر نیز بررسی شود. علائم عفونت سینوس علاوه بر بوی بد بینی و کاهش حس بویایی و چشایی شامل موارد زیر می باشد :

– سردرد

– فشار صورت

– آبریزش بینی

– خستگی و درد

درمان عفونت های سینوسی به ویروسی یا باکتریایی بودن آن بستگی دارد. عفونت باکتریایی برای بهبودی معمولاً به آنتی بیوتیک نیاز دارد. داروهای ضد ویروسی وجود دارند اما همیشه تجویز نمی شوند. در بسیاری از موارد، عفونت سینوسی ویروسی با مصرف دارو یا بدون دارو پس از گذشت دوره آن برطرف می شود. معمولا استراحت کردن و هیدراتاسیون بدون در نظر گرفتن علت یا شدت عفونت توصیه می شود.

عفونت سینوس و بوی بد بینی -علت بوی بد بینی بعد از جراحی بینی
عفونت سینوس می تواند یکی از دلایل بوی بد بینی باشد

درمان خانگی بوی بد بینی

چندین روش برای درمان خانگی بوی بد بینی پیشنهاد شده است که چند مورد را در ادامه توضیح می دهیم:

شستشوی بینی با محلول آب نمک

یکی از راههای درمان خانگی بوی بد بینی شستشوی بینی با محلول آب نمک است. محلول آب نمک می تواند به طور موقت از شدت بوی بد بینی بکاهد.
جهت شستشوی بینی با محلول آب نمک مراحل زیر را انجام دهید:

– ابتدا 460 میلی لیتر آب را بجوشانید ، سپس بگذارید تا خنک شود.

– 1 قاشق چایخوری نمک و 1 قاشق چایخوری جوش شیرین را در آب نسبتا گرم مخلوط کنید.

– دست ها را به خوبی با آب و صابون بشویید.

– جلوی سینک قرار بگیرید، مقداری از این محلول را در کف دست خود بریزید.

– روی سینک خم شده و مقداری از محلول را یک بار در یک سوراخ بینی وارد کنید و سپس اجازه دهید از بینی خارج شود. می توانید سوراخ دیگر بینی را با انگشتتان بسته نگه دارید.

– مراحل را 4 و 5 را چند بار تکرار کنید.

– محلول استفاده نشده را دور بریزید.

– همچنین می توانید از یک سرنگ و یا شستشو دهنده بینی استفاده کنید.

نوشیدن آب به مقدار کافی

بسیاری از شرایطی که منجر به بوی بد بینی می شود، به علت کمبود آب بدن است. میزان مصرف مایعات روزانه به عواملی مانند سن، سطح فعالیت و رژیم غذایی بستگی دارد.
افرادی که بدن آنها بزاق کافی تولید نمی کند می توانند از بزاق مصنوعی استفاده کنند یا برای تشویق تولید بزاق آب نبات بدون قند را امتحان کنند. غذاهایی که نیاز به جویدن زیاد دارند، مانند میوه ها و سبزیجات غنی از فیبر، می توانند باعث تولید بزاق شوند.

درمان خانگی بوی بد بینی
خشکی دهان می تواند یکی از علل بوی بد بینی باشد

رعایت بهداشت دهان و دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند به درمان بیماری هایی که منجر به بوی بد دهان و بینی می شود کمک کند. برخی از توصیه های انجمن دندانپزشکی آمریکا عبارتند از:

– دندان های خود را 2 دقیقه در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.

– به طور روزانه از نخ دندان استفاده کنید.

– زبان خود را روزانه با مسواک تمیز کنید.

– اگر دندان مصنوعی دارید به صورت روزانه آن را بشویید.

– 5 دقیقه آدامس بدون قند بجوید.

– مصرف الکل و قهوه که باعث کم آبی بدن می شوند را کاهش دهید.

– مصرف سیگار و دخانیات را ترک کنید.

رفع بوی بد بینی بعد عمل
رعایت بهداشت دهان و دندان درمان خانگی بوی بد بینی

حس بویایی و چشایی بعد از عمل بینی

جراحی بینی چه تاثیری بر حس چشایی و بویایی دارد؟ بهتر است بدانید که برای مدت کوتاهی پس از جراحی، هر دو حس کاهش می یابد زیرا بافت بینی شما متورم می شود که می تواند جریان هوا را مسدود کند. با بهبودی بینی و کاهش تورم، معمولاً طی حدود سه هفته، حس بویایی و چشایی شما برمی گردد. آیا عمل بینی می تواند حس بویایی را بهبود بخشد؟

مطالعات نشان داده است که در بسیاری از موارد، یک عمل سپتورینوپلاستی جریان عبور هوا را بهبود می بخشد بنابراین می تواند حس بویایی شما را بهتر کند. این اغلب به این دلیل است که مشکلات مادرزادی یا صدمه ای که مانع از ورود هوا به بینی می شود ترمیم شده است.

آیا عمل بینی ممکن است باعث بدتر شدن حس بویایی شود؟

خیر، خیلی به ندرت گزارش می شود که حس بویایی و چشایی پس از جراحی بینی بدتر شده است.

منابع : مدویکا , medicalnewstoday.com

سوالات خود را در قسمت دیدگاه ها با ما در میان بگذارید. کارشناسان ما در اولین فرصت پاسخگوی شما خواهند بود. همچنین برای رزرو نوبت پزشکان از طریق شماره 09386069075 باما در تماس باشید.

4 دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید ببخشیدمن دوساله پیش عمل بینی انجام دادم وهیچ مشکلی نداشام حدود۹ماه بعدش یه دفعه ای حش بویایی رو ازدست دادم بعدکلی استفاده از اسپره بینی یکم حس بویایی خوب شد و تونستم حس کنم ولی حس چشایم هنوز مشکل داره خیلی از بوها ومزه های که استشمام میکنم شبیه اون خوراکی نیست مثلا بوی خیار وخربزه وهندوانه به شددت حالموبهم میزنه خیلی بوی بدی داره الان نزدیک یکساله مصرف نکردم بوی پیاز ومزه ای پیاز اصلا شبیه قبلش نیست ومثلا سبزی یاقرمه سبزی بوی به شددت بدی داره اصلا نمیتونم بخورم پرتقال خلاصه یه سری از این میوه سبزی وغذاهارو اصلا نه بوشون رو درست متوجه میشم نه مزشونو میتونم تحمل کنم خیلی اذیتم ممنون میشم زاهنماییم کنید که باید چیکار کنم وپیش چه دکتری بایدبرم

    پردیس اعتمادی
    1. Author

      سلام، عموما اختلالات بویایی بعد از جراحی بینی موقت هستند، اما اگر شما همچنان حس بویایی ندارید و حس بوی بد دارید تنها راه مراجعه به جراحتان است.

      مدیر
  2. سلام من فروردین جراحی آندوسکوپی بینی شدم و بعد از ۶ ماه خبر پشت حلق گرفتم و بینیم بوی بدی میدی با اینکه ۴تا سفازولین زدم شست شو بینی دادم بوی بینیم کاملا از بین نرفته بهتر شده ولس خوب نشده..باید چیکار‌کنم

    ناشناس
    1. Author

      سلام، بهتر است جراح شما را معاینه کند. توی کامنت نمی‌شود نظر پزشکی داد.

      مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و روی دکمه ارسال کلیک کنید، ما در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ خواهیم داد.