درمان سوختگی ناشی از لیزر با روش های خانگی

درمان سوختگی لیزر با روش های دارویی و خانگی

درمان سوختگی ناشی از لیزر با روش های خانگی

184 بازدید

مراجعه به مراکز نامعتبر و فاقد صلاحیت برای لیزر موهای زائد و اپراتور کم تجربه، مهم ترین عواملی هستند که می توانند احتمال سوختگی با لیزر را در افراد مختلف افزایش دهند. خوشبختانه این عارضه زیاد شایع نیست و با روش های خانگی و پمادهای موضعی قابل درمان است و جای آن نیز باقی نخواهد ماند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

بهترین کلینیک های زیبایی در مشهد
برای دریافت مشاوره رایگان و رزرو نوبت روی بنر کلیک کنید.

برای درمان سوختگی با لیزر چه باید کرد؟

کمپرس یخ و خنک کردن محل سوختگی جزو اولین اقداماتی است که می بایست بلافاصله بعد از بروز نشانه های آن انجام دهید.

یکی از بهترین روش های درمان، استفاده از پماد برای سوختگی با لیزر است که به صورت موضعی در ناحیه دچار التهاب یا قرمزی، می تواند مورد استفاده قرار گیرد. پماد زینک اکساید و آلفا، جزو بهترین کرم ها هستند که می توانند به درمان هرچه سریع تر سوختگی پوست ناشی از لیزر کمک کنند.

روش های خانگی برای رفع سوختگی لیزر
ژل آلوئه ورا علاوه بر تسکین درد مانع از باقی ماندن جای زخم سوختگی با لیزر می شود.

استفاده از موادی مانند ماست، عسل، ژل آلوئه ورا و سفیده تخم مرغ نیز باعث کاهش اثرات سوختگی ناشی از لیزر شده و میزان درد و ناراحتی شما را کاهش می دهد. قراردادن محتویات کپسول ویتامین E نیز می تواند مانع از باقی ماندن جای زخم ناشی از سوختگی با لیزر شود.

در صورت سوختگی بیکینی نیز می توانید از کمپرس یخ استفاده کنید و تا حد امکان ناحیه را خنک نگه دارید. استفاده از پماد آلفا نیز می تواند در تسریع روند بهبودی موثر باشد، همچنین در طول دوره درمان سوختگی لیزر، از پوشیدن لباس های تنگ و پلاستیکی خودداری کنید تا دچار عوارض جانبی از جمله عفونت نشوید.

علل اصلی سوختگی با لیزر

سوختگی پوست بعد از لیزر می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. البته این نکته را به خاطر داشته باشید که این عارضه در افراد کمی رخ می دهد و چندان شایع نیست. در ادامه به معرفی مهم ترین دلایل سوختگی لیزر می پردازیم:

  1. مبتدی بودن اپراتور دستگاه و بالابردن غیر اصولی طول موج لیزر در طول جلسه درمان
  2. انجام سولار در طول جلسات درمانی با لیزر یا قرار گرفتن بیش از حد مقابل نور خورشید
  3. استفاده از داروهای هورمونی بدون اطلاع پزشک پوست و مو
  4. نوع دستگاه و عدم استفاده از خنک کننده مناسب
  5. انتخاب کلینیک یا مرکز غیرمعتبر برای لیزر موهای زائد
  6. رعایت نکردن توصیه های مراقبتی بعد از لیزر
ممنوعیت انجام سولاریوم قبل از لیزر موهای زائد
انجام سولاریوم؛ یکی از دلایل اصلی سوختگی پوست با لیزر

نشانه های سوختگی با لیزر چگونه است؟

به طور معمول انواع سوختگی پوست به سه دسته درجه اول، دوم و سوم تقسیم بندی می شود. سوختگی درجه سه جزو شدیدترین سوختگی ها است و با بی حسی و از بین رفتن لایه های بالایی پوست قابل تشخیص است، اما سوختگی با لیزر معمولا از نوع درجه یک بوده و به سادگی قابل درمان است.

علائم سوختگی درجه اول با لیزر می تواند شامل موارد زیر باشد:

  1. قرمزی
  2. تورم
  3. درد خفیف
ایجاد قرمزی و تاول کوچک روی پوست بعد از سوختگی لیزر
علائم خفیف سوختگی با لیزر، بعد چند روز برطرف می شود.

در موارد بسیار خاصی، سوختگی لیزر ممکن است شدید و از نوع درجه دو یا سه باشد که با علائم زیر مشخص می شود:

  1. تاول
  2. پوسته پوسته شدن
  3. تغییر رنگ پوست
سوختگی شدید با دستگاه لیزر موهای زائد
سوختگی شدید با لیزر باید حتما با روش های دارویی و تحت نظر پزشک متخصص برطرف شود.

احتمال سوختگی لیزر در کدام دستگاه بیشتر است؟

جالب است بدانید که سوختگی تنها بعد از لیزر موهای زائد در مشهد اتفاق نمی افتد و افرادی که از لیزر فرکشنال، co2 یا کیوسوئیچ برای رفع مشکلات پوستی خود بهره مند می شوند نیز ممکن است این عارضه را تجربه کنند. در حال حاضر دستگاه های مختلفی برای لیزر موهای زائد استفاده می شود که احتمال سوختگی در هریک از آن ها متفاوت است. با این حال زیباجویانی که از دستگاه الکساندرایت برای حذف موهای زائد خود استفاده کرده اند، بسیشتر در معرض این آسیب قرار دارند.

انواع دستگاه های لیزر موهای زائد
طول موج و قدرت هریک از دستگاه ها متفاوت بوده و احتمال سوختگی با لیزر در آن ها متفاوت است.

آیا جای سوختگی لیزر خوب میشه؟

پاسخ این سوال مثبت است. اگر اقدامات درمانی در زمان مناسب و بلافاصله بعد از سوختگی انجام شود، قطعا جای زخم و تغییر رنگ پوست بعد از سوختگی ناشی از لیزر باقی نمی ماند. چنانچه نسبت به این موضوع بی توجه بوده و توصیه های مراقبتی اپراتور یا متخصص پوست و مو را نادیده بگیرید، احتمال عفونت یا باقی ماندن جای زخم سوختگی ناشی از لیزر وجود خواهد داشت.

معرفی بهترین مرکز لیزر موهای زائد در مشهد

درست است که سوختگی با لیزر به ندرت اتفاق می افتد، اما قابل پیشگیری بوده و امکان درمان آن نیز فراهم شده است. با این حال توصیه می کنیم اگر از طریق لیزر قصد حذف موهای زائد خود را دارید، به دنبال بهترین دستگاه و مرکز معتبر باشید تا احتمال سوختگی پوست بر اثر لیزر به حداقل برسد.

مدویکا، سامانه تخصصی معرفی بهترین پزشکان و مراکز زیبایی در سطح شهر مشهد، کلینیک سلامت ایده آل را به عنوان یکی از بهترین مراکز لیزر موهای زائد به شما معرفی می کند. دستگاه مورد استفاده در این مجموعه، لیزر سایناشور ادیت پلاس است که با بهره مندی از سیستم خنک کننده قوی، احتمال سوختگی پوست با لیزر را به حداقل می رساند.

سوالات متداول پیرامون سوختگی لیزر

علت اصلی سوختگی با لیزر چیست؟

نداشتن تجربه و مهارت کافی اپراتور دستگاه لیزر موهای زائد جزو اصلی ترین دلایل ایجاد سوختگی بعد از لیزر است، در موارد خفیف نیز حساسیت پوست زیباجو یا درجه حرارت بالای دستگاه نیز می تواند باعث ایجاد این عارضه شود.

برای پیشگیری از سوختگی با لیزر موهای زائد چه اقداماتی انجام دهیم؟

بهترین و موثرترین راه برای پیشگیری از این عارضه، مشورت با پزشک متخصص پوست و مو و انتخاب کلینیک یا مرکز معتبر برای لیزر موهای زائد است. انتخاب دستگاه مناسب برای پوست نیز می تواند در اثربخشی درمان شما بسیار موثر باشد.

احتمال سوختگی ناشی از لیزر در کدام نواحی بدن بیشتر است؟

مناطقی از بدن مانند گردن، زیر بغل، بیکینی و صورت که دارای پوست نازک یا تیره تر نسبت به سایر نقاط بدن هستند بیشتر در معرض سوختگی پوست بعد از لیزر قرار می گیرند.

دانلود pdf مقاله درمان سوختگی ناشی از لیزر

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و روی دکمه ارسال کلیک کنید، ما در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ خواهیم داد.