بایدها و نبایدهای قبل و بعد لیزر

قبل و بعد لیزر موهای زائد

بایدها و نبایدهای قبل و بعد لیزر

250 بازدید

این روزها دیگر کسی نیست تا با لیزر موهای زائد آشنا نباشد؛ چرا که این راه به پرطرفدارترین و بی‌خطرترین روش برای از بین بردن موهای زائد در مردان و زنان تبدیل شده است. در این مقاله قصد داریم با بررسی نکات مهم و اقدامات لازم قبل و بعد لیزر، شما را در دریافت بهترین نتیجه یاری کنیم پس تا انتهای آن، همراه ما باشید.

کلینیک های تخصصی پوست و مو مشهد
برای دریافت مشاوره رایگان و رزرو نوبت معاینه روی بنر کلیک کنید.

چرا مراقبت قبل و بعد لیزر مهم است؟

همانطور که پیش‌تر هم گفتیم میزان تاثیرپذیری از رفع موهای زائد با این روش، تا حد زیادی به مراقبت‌های قبل و بعد لیزر بستگی دارد. همچنین رعایت نکات مراقبتی می‌تواند از آسیب به بدن جلوگیری کند. برای مثال می‌دانید که نور لیزر، ملانین موجود در فولیکول مو را جذب و سپس آنقدر آن را گرم می‌کند تا از بین برود. اگر پوست ناحیه موردنظر آسیب دیده باشد، اشعه لیزر در حین گرم کردن فولیکول مو ممکن است پوست را بسوزاند.
با رعایت نکاتی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم می‌توانید مانع وقوع چنین مشکلاتی شوید.

کارهایی که باید قبل و بعد لیزر انجام داد
رعایت نکات مراقبتی قبل و بعد لیزر تاثیر مستقیمی بر نتایج نهایی دارد.

مراقبت های قبل از لیزر موهای زائد

شاید با خود فکر کنید برای رفع همیشگی موهای زائد به کمک لیزر، تنها مراجعه ماهانه به اپراتور و انجام لیزر کافی باشد. اگر این طور فکر می‌کنید، باید بگوییم که سخت در اشتباه هستید چرا که عوامل مختلفی از جمله رعایت برخی نکات در دریافت نتیجه مطلوب موثر هستند. نکات مراقبتی قبل و بعد لیزر به عبارت زیر هستند:

1) یا جای شماست یا خورشید!

تماس مستقیم پوست با نور خورشید می‌تواند آن را حساس و مستعد سوختگی کند. به همین خاطر است که پزشکان توصیه می‌کنند حداقل یک الی دو هفته قبل از نوبت خود، از نور خورشید دوری کنید. در صورتی که نمی‌توانید از نور مستقیم خورشید دوری کنید، برای محافظت از پوست خود از یک کرم ضد آفتاب استاندارد با SPF حداقل 30 استفاده کنید.

قبل از لیزر چه کارهایی انجام دهیم؟
از مهم‌ترین فاکتورهای مراقبتی می‌توان به استفاده از کرم ضدآفتاب اشاره کرد.

2) مو بی مو

خیلی از افراد این سوال را مطرح می‌کنند که چند روز قبل از لیزر باید شیو کرد؟ در جواب این سوال باید بگوییم که 24 ساعت قبل نواحی تحت درمان را به وسیله ژیلت به خوبی شِیو کنید و دقت کافی را داشته باشید که تار مویی بر سطح پوست باقی نماند. تار موی باقیمانده روی سطح پوست در حین لیزر، اثربخشی آن را کاهش می‌دهد و احتمال سوختگی پوست هم افزایش پیدا می‌کند.

اصلاح مو قبل لیزر با ژیلت
برای اصلاح مو زائد قبل لیزر فقط از ژیلت استفاده کنید.

3) ارتباط دارو با نازک نارنجی شدن پوست

مصرف داروهایی مثل آنتی‌بیوتیک‌ها و رتینوئیدها پوست را نازک کرده و عوارض بعد از درمان را افزایش می‌دهند. برای پیشگیری از این اتفاق، قبل از هر چیز حتماً پزشک یا اپراتورتان را از نوع و میزان داروهای مصرفی خود مطلع کنید.

تداخل دارویی و لیزر
حتما اپراتور را از داروهای مصرفی خود مطلع کنید.

4) استفاده از عطر و لوسیون ممنوع!

قبل از لیزر به هیچ عنوان از عطر، اسپری خوشبوکننده، لوسیون، کرم و غیره روی نواحی تحت درمان استفاده نکنید. می‌دانید چرا؟
این مواد می‌توانند مقدار تاثیرپذیری اشعه بر فولیکول مو را تحت تاثیر خود قرار دهند. از طرفی خطر ابتلا به عوارض جانبی بعد از اتمام کار را نیز افزایش می‌دهند.
در صورتی که قبل از لیزر از بی‌حسی‌های موضعی استفاده کردید، حتما قبل از شروع جلسه پوست را به خوبی بشویید.

استفاده از ادکلن قبل لیزر ممنوع
قبل از مراجعه به جلسه درمان از خوشبوکننده استفاده نکنید.

5) تاثیر تکنسین در نتیجه قبل و بعد لیزر موهای زائد

یکی از تاثیرگذارترین عوامل در نتیجه نهایی، تکنسین یا اپراتور است. یک اپراتور کاربلد و باتجربه، توصیه‌های لازم قبل و بعد لیزر را به صورت کامل، ساده و واضح برایتان توضیح می‌دهد تا آسیب‌های احتمالی را به حداقل مقدار ممکن برساند. همچنین تجربه کافی به او کمک می‌کند تا از طریق تنظیم صحیح دستگاه، در کمترین زمان ممکن حجم زیادی از موهای زائد از بین برود و در عین حال پوست دچار سوختگی و آسیب نشود.
اگر به دنبال یک مرکز معتبر برای اطلاع از مراقبت‌های قبل و بعد لیزر یا انجام آن در مشهد هستید، با مشاورین مدویکا به شماره 05136166 تماس بگیرید.
در صورتی که دارای مشکلاتی مثل تبخال، جوش فعال، اگزما، کهیر و غیره باشید، اپراتور نباید لیزر را انجام دهد.

تکنسین لیزر
اپراتور از موثرترین عوامل در نتیجه نهایی رفع مو زائد با این روش است.

6) اطلاع بیماری‌ها به تکنسین لیزر

اگر به بیماری‌های خاصی مانند MS، اختلالات هورمونی، کیست یا تنبلی تخمدان، عادات ماهیانه نامنظم، نازایی، تیروئید، دیابت، تبخال و پیسی مبتلا هستید، لازم است تا قبل از اولین جلسه، اپراتور خود را از آن مطلع کنید.

پیسی یا ویتیلیگو
در صورتی که به پیسی مبتلا هستید، حتماً اپراتور لیزر را از آن مطلع کنید.

توصیه‌های لازم بعد از انجام لیزر

خیلی از افراد درباره مراقبت‌های بعد از لیزر موهای زائد اطلاعی ندارند و نکاتی که لازم است رعایت کنند را جدی نمی‌گیرند در صورتی که این موضوع بسیار حائز اهمیت است. با رعایت برخی نکات مراقبتی به راحتی می‌توانید از عوارضی مثل قرمزی و التهاب پوست بعد از اتمام جلسه درمان پیشگیری کنید.
حالا بعد از لیزر چه کنیم؟ اگر شما هم جواب این سوال را نمی‌دانید، مواردی که در ادامه مطلب برایتان نوشتیم را از دست ندهید.

1) نبایدهای بعد از لیزر موی زائد

  • تا 72 ساعت نواحی لیزر شده را شیو و اصلاح نکنید.
  • به مدت 48 ساعت از تماس پوست با آب داغ، آب کلردار و بخار آب پرهیز کنید.
  • تا دو هفته از قرار گرفتن در معرض مستقیم اشعه UV و نور خورشید خودداری کنید و هنگام بیرون رفتن از منزل، حتما از ضد آفتاب مناسب پوستتان استفاده کنید.
  • در طول دوره درمان برای اصلاح موهای زائد تنها از ژیلت استفاده کنید و به هیچ عنوان سراغ روش‌هایی مثل اصلاح با موچین، بند و موم نروید.
اصلاح با ژیلت در دوران لیزر موهای زائد
در طول دوره درمان تنها مجاز به استفاده از ژیلت برای اصلاح موهای زائد خود هستید.

2) بایدهای بعد از لیزر موهای زائد

  • مصرف آب و مایعات بعد از لیزر را در برنامه غذایی خود بگنجانید.
  • می‌توانید به کمک کمپرس یا کیسه یخ التهاب پوست را تسکین دهید.
  • استفاده از مرطوب‌کننده ساده (که معطر نباشد) برای حفظ رطوبت و تسکین التهاب پوست نیز تاثیرگذار خواهد بود.
  • بهتر است به مدت 48 ساعت بعد از اتمام جلسه، لباس‌های آزاد بپوشید تا اصطکاک کمی با پوست ایجاد شده و التهاب سریع‌تر برطرف شود.
مرطوب کننده بعد از لیزر
می‌توانید برای تسکین پوست بعد از لیزر، از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید.

5 نکته طلایی برای شیو موهای زائد قبل و بعد لیزر

  1. برای اصلاح موها قبل و بعد لیزر از ژیلت‌های استاندارد استفاده کنید. در ژیلت‌های یکبار مصرف زاویه تیغه‌ها استاندارد نیست، به همین دلیل مو ناقص شیو می‌شود. علاوه بر این لایه‌های سطحی پوست نیز برداشته می‌شوند در نتیجه احتمال بروز خارش، حساسیت و التهابات پوستی افزایش پیدا می‌کند.
  2. قبل و بعد لیزر، موهای زائد را در جهت رویششان اصلاح کنید تا موها درشت‌تر یا زیرپوستی نشوند. علاوه بر این اگر موها را در جهت رویششان اصلاح کنید، جوش زیرپوستی هم نخواهید داشت.
  3. قبل، حین و بعد از اتمام دوره، موهای زائد را تنها با ژیلت شیو کنید و سراغ روش‌هایی مانند کرم موبر، وکس و غیره نروید.
  4. بهترین زمان شیو موها قبل از جلسه برای خانم‌ها، یک روز قبل جلسه درمان است. آقایان بهتر است همان روز موهای زائد خود را اصلاح کنند چرا که سرعت رویش مو در آن‌ها بیشتر است.
  5. در حین شیو کردن مراقب باشید تا پوستتان را خراشیده یا زخمی نکنید.
اصلاح مو با وکس ممنوع
به هیچ عنوان برای اصلاح موهای زائد از وکس استفاده نکنید.

بهترین مرکز لیزرتراپی مو در مشهد کجاست؟

“اگرچه رعایت نکات مراقبتی قبل و بعد لیزر بسیار حائز اهمیت است اما این موضوع چیزی از اهمیت نوع دستگاه و میزان تجربه و مهارت اپراتور کم نمی‌کند. اگر شما هم به دنبال یک مرکز معتبر برای رفع موهای زائد با این روش در شهر مشهد هستید، ما به شما «کلینیک سلامت ایده آل» را معرفی می‌کنیم.
دستگاهی که این مجموعه برای لیزرتراپی مو در مشهد استفاده می‌کند، دستگاه اندیاگ، برند سایناشور مدل الیت پلاس (+Elite) است.
برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید همه روزه از ساعت 9 الی 20 از طریق شماره تلفن 09386069075 با مشاورین سلامت ایده‌ آل تماس بگیرید.”

سوالات متداول قبل و بعد لیزر

1) اگر موهای زائد در ناحیه‌ای کامل شیو نشده باشند چه می‌شود؟

موهای سطح پوست انرژی لیزر را به خود جذب می‌کنند در نتیجه انرژی کمی توسط ریشه مو جذب می‌شود و متعاقباً دیرتر هم از بین می‌رود.

2) آیا لیزر موهای زائد عوارض بلند مدت هم دارد؟

خوشبختانه تاکنون مراجعه‌کنندگان از نتایج راضی بودند به ویژه اگر مراقبت‌های قبل و بعد لیزر را رعایت کنند به عوارض بلندمدت دچار نمی‌شوند.

3) آیا لیزر موهای زائد درد دارد؟

لیزرتراپی مو به تنهایی درد ندارد اما استفاده از دستگاه‌های غیراستاندارد، عدم مهارت کافی اپراتور و خنک‌سازی نادرست از عوامل بروز درد در حین درمان محسوب می‌شوند.

4) در کلینیک سلامت ایده آل چه کسی لیزرتراپی مو را انجام می‌دهد؟

لیزرتراپی در کلینیک سلامت ایده آل هم توسط پزشک و هم توسط اپراتور انجام می‌شود اما هزینه انجام آن با یکدیگر متفاوت است.

دانلود نسخه آفلاین مقاله نکات مهم قبل و بعد لیزر

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و روی دکمه ارسال کلیک کنید، ما در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ خواهیم داد.