بهترین رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو و بای پس چیست؟

رعایت دستورالعمل های توصیه شده در تغذیه بعد عمل اسلیو معده و بای پس بسیار مهم است. رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده با هدف محدود کردن میزان کالری مصرفی و تنظیم وعده های غذایی متعادل که از کمبود مواد مغذی جلوگیری کرده و به حفظ بافت عضلانی کمک می کند، با دقت زیاد توسط کارشناسان تغذیه عمل های جراحی چاقی آماده شده است.

این شیوه جدید غذا خوردن ممکن است در ابتدا طاقت فرسا به نظر برسد، اما با گذشت زمان ، بیشتر بیماران دریافتند که این دستورالعمل ها به بخشی ناخودآگاه از برنامه روزمره شان تبدیل می شود. رعایت دقیق رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو و بای پس معده می تواند به شما کمک کند تا با خیال راحت لاغر شوید. اگر در پیروی از این دستورالعمل ها مشکلی دارید، لطفاً با شماره تلفن 09018191885 تماس بگیرید. کارشناسان ما در مدویکا آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می باشند.

 

“تجربه خود را از رژیم غذایی بعد از جراحی چاقی در قسمت دیدگاه با ما درمیان بگذارید.”

 

هدف از رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو چیست؟

– یک رژیم غذایی مناسب به معده شما این اجازه را می دهد که بخوبی دوران بهبودی را سپری کند.

– به شما کمک می کند تا به خوردن مقادیر کمتری از غذا عادت کنید. در نتیجه معده کوچک جدید شما می تواند به راحتی این حجم کم غذا را هضم کند.

– یک رژیم غذایی مناسب به کاهش وزن شما کمک می کند و از افزایش وزن نیز خودداری می کند.

– همچنین از عوارض جانبی و عوارض ناشی از جراحی جلوگیری می کند.

 

بیشتر بخوانید : عمل اسلیو معده در مشهد + فیلم و عکس

 


 

رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو و بای پس معده چگونه است؟

برنامه غذایی بعد از عمل اسلیو معده و جراحی بای پس بسته به شرایط فردی شما متفاوت است. مراحل رژیم غذایی بعد از عمل جراحی لاغری به شما کمک می کند تا بتوانید غذاهای جامد را مجددا به راحتی مصرف کنید. سرعت حرکت از یک مرحله به مرحله دیگر به سرعت بهبودی بدن شما و تنظیم شدن آن با تغییر در الگوی غذایی بستگی دارد. معمولاً می توانید حدود سه ماه پس از جراحی مصرف مواد غذایی معمول را شروع کنید.

 

در هر مرحله از رژیم غذایی بعد از عمل جراحی اسلیو معده باید نکات زیر را رعایت کنید:

– برای جلوگیری از کمبود آب بدن، روزانه 1/5 لیتر مایعات بنوشید.

– مایعات را بین وعده های غذایی بنوشید، نه با وعده های غذایی. 30 دقیقه قبل و بعد از خوردن غذا از نوشیدن مایعات خودداری کنید.

– برای جلوگیری از سندرم دامپینگ به آرامی غذا بخورید و بیاشامید. در سندرم دامپینگ هنگام ورود مواد غذایی و مایعات به مقدار زیاد و بیشتر از حد عادی به روده کوچک باعث ایجاد حالت تهوع، استفراغ، گیجی، تعریق و اسهال می شود.

– روزانه غذاهای کم چربی و غنی از پروتئین بخورید.

– غذاها و نوشیدنی هایی را انتخاب کنید که دارای چربی و قند کمی باشند.

از مصرف الکل خودداری کنید.

– کافئین که می تواند باعث کم آبی بدن شود، محدود کنید.

– مکمل های ویتامین و مواد معدنی را هر روز طبق توصیه متخصص تغذیه خود مصرف کنید.

– قبل از بلعیدن، غذا را کاملاً بجوید.

 


 

 

بعد از عمل اسلیو چه بخوریم ؟ ( مرحله به مرحله )

 

جدول تغذیه بعد از عمل اسلیو معده

 

مرحله 1: مایعات در روز اول بعد از عمل

در روز اول و بلافاصله بعد از جراحی، فقط می توانید مایعات شفاف بنوشید. سپس می توانید مایعات دیگری را نیز مصرف کنید.
مایعاتی که می توانید در مرحله 1 مصرف کنید :
– ابگوشت
– آبمیوه شیرین نشده
– چای یا قهوه بدون کافئین
– شیر (بدون چربی یا 1 درصد)
– ژلاتین یا مواد معدنی بدون قند

 

رژیم غذایی در روز اول بعد از عمل اسلیو

 

مرحله 2 : غذاهای پوره شده

بعد از حدود یک هفته تحمل مایعات، حالا می توانید مصرف غذاهای صاف شده و پوره شده (له شده) را شروع کنید. غذا باید حالت خمیری داشته باشد یا به صورت یک مایع غلیظ باشد. اما هیچگونه ماده غذایی جامد داخل آن نباشد.
می توانید روزانه سه تا شش وعده غذایی کوچک بخورید. هر وعده غذایی باید از 4 تا 6 قاشق غذاخوری غذا تشکیل شود. به آرامی غذا بخورید. حدود 30 دقیقه برای صرف هر وعده غذایی زمان بگذارید.

 

غذاهایی را انتخاب کنید که به خوبی پوره شوند، مانند:

– گوشت چرخ شده، مرغ یا ماهی بدون چربی
– پنیر
– تخم مرغ نرم
– غلات پخته شده
– میوه های نرم و سبزیجات پخته شده
– سوپ خامه صاف شده

برای مصرف غذاهای جامد، آنها را با یک مایع بخوبی مخلوط کنید، مانند:
– آب
– شیر بدون چربی
– آب میوه ای که قند اضافه نشده باشد
– آبگوشت

 

رژیم غذایی در هفته اول بعد عمل اسلیو

 

مرحله 3: غذاهای نرم

بعد از چند هفته مصرف غذای پوره و با تأیید پزشکتون، می توانید غذاهای نرم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. غذاها باید به صورت تکه های غذایی کوچک و نرم باشند و به راحتی جویده شوند.
می توانید روزانه سه تا پنج وعده غذایی کوچک بخورید. هر وعده غذایی باید از یک سوم تا نصف فنجان غذا تشکیل شود. قبل از بلعیدن هر لقمه را به خوبی بجوید.

 

غذاهای نرم شامل:
– گوشت یا مرغ بدون چربی کاملا له شده
– ماهی
– تخم مرغ
– پنیر
– غلات پخته شده یا خشک شده
– برنج
– کمپوت میوه تازه، بدون دانه و پوست
– سبزیجات پخته شده، بدون پوست

 

تغذیه بعد از عمل اسلیو

 

مرحله 4: غذاهای جامد

بعد از حدود هشت هفته در رژیم غذایی بعد از اسلیو و بای پس معده، می توانید به تدریج به خوردن غذاهای سفت و سخت برگردید. با خوردن سه وعده در روز شروع کنید، هر وعده غذایی شامل 1 تا 1-1/2 فنجان غذا باشد. بسیار مهم است که قبل از احساس سیری کامل، از خوردن غذا دست بکشید.

بسته به میزان تحمل غذای جامد، ممکن است بتوانید تعداد وعده ها و مقدار غذا را در هر وعده غذایی تغییر دهید. با متخصص تغذیه خود حتما صحبت کنید.
غذاهای جدید را به تدریج امتحان کنید. برخی از مواد غذایی ممکن است باعث درد، حالت تهوع یا استفراغ پس از جراحی چاقی شوند.

 

غذاهایی که در این مرحله می توانند مشکلاتی ایجاد کنند عبارتند از:

– نان
– نوشیدنی های گازدار
– سبزیجات خام
– سبزیجات الیافی پخته شده، مانند کرفس ، کلم بروکلی ، ذرت یا کلم
– گوشت های سفت
– گوشت قرمز
– غذاهای سرخ شده
– غذاهای ادویه دار
– آجیل ها
– ذرت بو داده

با گذشت زمان، شاید بتوانید برخی از این غذاها را با راهنمایی پزشک خود دوباره مصرف کنید. در ادامه درباره مواد غذایی که نباید بعد از جراحی چاقی مصرف کنید بیشتر صحبت خواهیم کرد.

 

 جهت رزرو نوبت برای عمل جراحی لاغری یا مشاوره رایگان از طریق شماره تلفن های 0901819188505137608434  با مشاوران مدویکا در تماس باشید.

 


 

چه غذاهایی را نمی توان بعد از عمل جراحی چاقی مصرف کرد؟

شاید شما هم نگران باشید که چه غذاهایی را نباید بعد از عمل جراحی اسلیو یا بای پس معده مصرف کنید. نگرانی شما کاملا درست است، برای داشتن تغذیه مناسب و کاهش وزن کافی بعد از عمل جراحی چاقی لازم است از مصرف برخی از غذاها در رژیم غذایی خود پرهیز کنید.
در ادامه 8 ماده غذایی آورده شده است که مصرف آنها بعد از هر نوع عمل جراحی چاقی ممنوع است :

 

1- موادغذایی فاقد کالری

از آنجایی که معده شما بعد از جراحی چاقی تقریباً به اندازه یک تخم مرغ است، بایستی با انتخاب هوشمندانه رژیم غذایی موادمغذی کافی را به بدن خود برسانید. رژیم غذایی بعد از جراحی چاقی به معنای پرهیز از مصرف مواد غذایی فاقد مواد مغذی است. این موادغذایی شامل انواع شیرینی ها، چیپس، چوب شور، کیک برنجی و پاپ کورن است. اگر این غذاها را بخورید، ممکن است در نهایت دچار کمبود غذایی شده و یا دوباره افزایش وزن داشته باشید. غذاهای مملو از شکر یا سرخ شده می تواند منجر به بیماری به نام “سندرم دامپینگ” شوند. در این بیماری غذاها بلافاصله پس از خورده شدن سریعاً در روده بزرگ ریخته می شوند. سندرم دامپینگ باعث ضعف، تعریق سرد، حالت تهوع و احتمالاً استفراغ و اسهال می شود.

 

2- الکل

مشروبات الکلی دارای کالری زیادی هستند و در رژیم غذایی بعد از اسلیو معده و بای پس جزو موادغذایی ممنوعه می باشند. مانند سایر مایعات، نوشیدنی های الکلی حجم زیادی را در معده شما اشغال می کنند. حجمی که لازم است بعد از جراحی چاقی توسط ویتامین ها و مواد معدنی پر شود. علاوه بر این، جذب الکل پس از جراحی به طور چشمگیری افزایش می یابد که ممکن است منجر به ایجاد مسمومیت شود.

معمولاً به بیماران توصیه می شود هر روز دو لیتر آب (یا نوشیدنی) بدون کافئین یا شکر بنوشند. مهم است که به یاد داشته باشید، 30 دقیقه قبل یا بعد از غذا نوشیدنی همراه غذا ننوشید. این روش، در رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو به شما کمک می کند تا احساس سیری داشته باشید در نتیجه فضای معده برای مواد مغذی حفظ می شود.

 

3- غذاهای خشک

از آنجایی که در حین خوردن غذا نباید مایعات بنوشید، بنابراین بهتر است از مصرف غذاهای خشک دست کم در ابتدای رژیم جراحی چاقی خودداری کنید. خوردن موادغذایی مانند آجیل یا گرانولا ممکن است دشوار باشد. می توانید غلات مصرف کنید. اما باید ابتدا توسط شیر کم چرب نرم شده باشد. نگران نباشید ممکن است در ابتدا مصرف این مواد غذایی ممنوع باشد ولی بعد از دوران بهبودی می توانید این مواد غذایی را در میزان مشخص مصرف کنید.

 

4- نان، برنج و ماکارونی

نان، برنج و ماکارونی سرشار از نشاسته می باشد. بنابراین در هنگام مصرف حالت خمیری در گلو ایجاد می کند که بدون مایعات ممکن است مصرف آن برای شما سخت باشد.
در بعضی موارد، این غذاها می توانند استوما، دهانه ورودی معده جدید شما، را مسدود کنند. لازم نیست کاملا از مصرف این مواد غذایی حاوی نشاسته بالا خودداری کنید، اما بهتر است در ابتدای رژیم غذایی بعد عمل اسلیو از مصرف آنها اجتناب کنید. مقدار کمی مواد غذایی نشاسته دار مصرف کنید و مطمئن شوید که فقط لقمه های کوچکی از هر کدام را می خورید.

 

5- میوه ها و سبزیجات با فیبر بالا

شما به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود باید مقدار زیادی میوه و سبزیجات مغذی مصرف کنید. اما بایستی از مصرف سبزیجات دیر هضم و فیبردار خودداری کنید. کرفس، ذرت، کلم بروکلی و مارچوبه غذاهایی هستند که به طور قطع در روزهای ابتدایی از مصرف آنها باید اجتناب کنید. با گذشت زمان، شاید بتوانید در آینده و پس از بهبودی این موادغذایی را مصرف کنید اما در ابتدا باید سبزیجات پخته و نرم و بدون پوست بخورید. لوبیا و نخود فرنگی گزینه خوبی است زیرا پروتئین مورد نیاز شما برای حفظ تغذیه مناسب در رژیم غذایی پس از جراحی را نیز فراهم می کند.

 

6- غذای پرچرب

خوردن غذاهای چرب پس از جراحی چاقی ممکن است باعث حالت تهوع شود. همچنین برای کاهش وزن موفق شما بعد از عمل مناسب نیست. بیکن، سوسیس، کره، شیر کامل و پنیرهای سخت را کنار بگذارید و به جای آن گزینه های کم چرب را انتخاب کنید. ساندویچ گوشت کم چرب، گوشت گاو بدون چربی، مرغ، بوقلمون و پنیرهای کم چرب را انتخاب کنید. خوردن بیش از حد چربی در رژیم غذایی باعث بیماری می شود و ممکن است منجر به سندرم دامپینگ شود.

 

7- نوشیدنی های قندی و حاوی کافئین زیاد

از مصرف هرگونه نوشیدنی حاوی شکر، شربت ذرت یا فروکتوز بعد از عمل بای پس معده اجتناب کنید. مصرف نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه و برخی از آبمیوه ها چیزی است که باید از بای پس پس از معده جلوگیری شود. نوشیدن نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه و برخی از آب میوه ها در رژیم غذایی بعد عمل جراحی چاقی می تواند منجر به سندرم دامپینگ شود. در عوض، آب، نوشیدنی های غیرشیرین، قهوه بدون کافئین و چای را انتخاب کنید. کافئین منجر به کم آبی بدن می شود، بنابراین همانطور که به معده کوچک خود عادت می کنید، از مصرف آن اجتناب کنید.

 

8- گوشت های سخت

یکی از عادت های غذایی که بعد از عمل جراحی چاقی چه بای پس و چه اسلیو معده بایستی رعایت کنید به خوبی جویدن غذاست. هرچه بیشتر بجوید، بلع و هضم غذا راحت تر است. جویدن به ویژه هنگامی که گوشت می خورید بسیار مهم است. گوشت بدون چربی یک قسمت اساسی در رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو و بای پس است. زیرا دریافت پروتئین کافی بسیار مهم است. اگر عادت به جویدن زیاد دارید، می توانید گوشت های بدون چربی را مصرف کنید.

از مصرف استیک، هات داگ و ژامبون خودداری کنید. در عوض مرغ چرخ کرده یا بوقلمون، مرغ پخته یا ماهی را انتخاب کنید.

 

منابع : مدویکا , mayoclinic.org , phoenix-health.co.uk

 

————————————————————————————

اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری درباره عمل های جراحی چاقی داشته باشید، لینک های زیر را ببینید:

 »» عمل بای پس معده چگونه است؟

»» هرآنچه باید درباره عمل معده در مشهد بدانید

»» علت ریزش مو بعد از عمل جراحی چاقی و راه درمان

 

4 دیدگاه

  1. سلام ۲۰روز پیش عمل بای پس داشتم دکتر بصورت خلاصه گفته چی بخورم ولی الان هفته ی سومه من نمیدونم چه کنم چی بخورم میترسم واقعا هم احساس ضعف وبی حالی دارم

    بنی هاشمی
  2. سلام زهرا هستم ۵۴ ساله حدود ۱۰ روزهست عمل اسلیو کردم و فقط مایعات شفاف میخورم الان ۷ کیلو کاهش وزن داشتم دکترم گفته یک ماه باید همینجور غذا بخورم آیا منطقیه یا اینکه برم پیش دکتر تغذیه؟

    ناشناس
    1. Author

      سلام، بله حتما به توصیه پزشکتان عمل کنید.

      مدیر
    2. منم اسلیو شدم فقط ۱۰ روز اول مایعات شفاف گفته

      ناشناس

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و روی دکمه ارسال کلیک کنید، ما در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ خواهیم داد.