عطسه و سرفه بعد از عمل بینی عوارض دارد ؟ | نحوه صحیح

آیا عطسه و سرفه بعد از عمل بینی عوارض و ضرر دارد ؟  اتفاقاتی مثل عطسه و سرفه غیر اختیاری است و نمی توان آنها را کنترل کرد. اما نگه داشتن عطسه بعد از عمل بینی بسیار خطرناک است. زیرا باعث فشار آمدن به مجاری بینی بعد از جراحی شده که همین امر می تواند منجر به خونریزی و تورم بینی شود. بنابراین به مدت حداقل 2 هفته و حداکثر 2 ماه بعد از عمل بینی سعی کنید از اقداماتی که می تواند باعث ایجاد سرفه و یا عطسه در شما شود پرهیز کنید. چنانچه به صورت ناگهانی احساس کردید که می خواهید سرفه یا عطسه کنید از روشی که آیسان در این ویدئو به صورت عملی نشان خواهد داد، استفاده کنید.

اگر نگران تاثیر عطسه بر عمل بینی هستید باید بدانید عطسه و سرفه شدید بعد از عمل بینی می تواند نتیجه عمل بینی را به خطر بیاندازد. اما اینکه به صورت طبیعی هرزگاهی عطسه یا سرفه کنید هیچ تاثیر منفی بر نتیجه عمل بینی ندارد. پس با رعایت مواردی که در ادامه گفته می شود. نگران این موضوع نباشید.


بیشتر بدانید :
همه چیز درباره عمل جراحی بینی در مشهد + لیست بهترین دکترهای عمل بینی


عطسه و سرفه چیست و چرا به وجود می آید ؟

عطسه و سرفه در واقع واکنش دفاعی بدن به مواد محرک در مجاری بینی و مجاری تنفسی تحتانی است. زمانی که مواد تحریک کننده ای مانند بوی های تند، بوی گل، ادویه ها، گرد و غبار و ویروس ها و … وارد بینی می شوند، غشاهای مخاطی حساس داخل بینی و گلو را تحریک می کنند. سپس بدن برای جلوگیری از ورود آنها به مجاری تنفسی به صورت طبیعی رفلکس نشان می دهد. و با یک انقباض عضلانی سریع و ناگهانی آنها را از بدن دفع می کند. زیرا اگر این مواد وارد سیستم تنفسی شوند می توانند باعث التهاب مجاری تنفسی و انواع بیماری ها شوند.

 

عطسه و سرفه بعد عمل جراحی بینی

 

آیا عطسه و سرفه بعد از عمل بینی طبیعی است؟

بله، ممکن است بعد از جراحی به دلیل دستکاری که در بینی شده است، یا به دلیل اینکه به جسب بینی حساسیت دارید، یا حین شستشوی بینی، بیشتر از قبل عطسه یا سرفه کنید. اما باید مراقب باشید که این عطسه ها آنقدر محکم نباشند که باعث فشار به بینی و ایجاد خونریزی شوند.

 

نحوه صحیح سرفه و عطسه بعد از عمل جراحی بینی

نحوه صحبح عطسه بعد از عمل بینی به این صورت است که به جای عطسه از بینی یا سرفه با دهان بسته، سعی کنید دهان را باز نگه دارید. و جلوی دهان را با دستمال یا دست نگیرید. این کار فشاری را که در صورت بسته ماندن دهان به مجاری بینی وارد می شود را به حداقل می رساند. و همینطور بهتر است که با هر دوست دو طرف صورت را نگه دارید تا هنگام عطسه یا سرفه بخیه های بینی کشیده نشوند.

 

راه های جلوگیری از عطسه و سرفه بعد عمل بینی

برای درمان عطسه بعد عمل بینی باید از وقوع آن تا جای ممکن پیشگیری کرد. بنابراین رعایت چند نکته می تواند به شما کمک کند :

 

– از قرار گرفتن در محیط های پر از گرد و غبار و آلودگی که می تواند باعث ایجاد عطسه و یا سرفه شود اجتناب کنید.

– سعی کنید از بوییدن هر ماده ی آلرژی زا که ممکن است حس شامه شما را تحریک کند دوری کنید.

– حتما برای حداقل 2 هفته ادویه ها و مواد غذایی آلرژی زا را از رژیم غذایی تان حذف کنید.

– اگر دچار حساسیت هستید بهتر است به پزشک خود اطلاع دهید تا داروهای ضد آلرژی مناسب را مانند آنتی هیستامین‌، لوراتادین، سیتریزین و یا اسپری های ضد حساسیت بینی را برایتان تجویز کند.

– قرار گرفتن در هوای خیلی سرد هم می تواندباعث سرفه یا عطسه شود.

– دو روش برای جلوگیری از عطسه نیز وجود دارد، که ممکن است در برخی موارد جوابگو باشد. هنگامی که حس عطسه کردن دارید سرتان را بالا ببرید و زبان را به کام تان بکشید. روش دیگر این است که با دو انگشت بین دو ابروی خود را فشار دهید.


جهت اطلاعات بیشتر درباره عمل بینی و مراقبت های بعد از عمل حتما با ما تماس بگیرید. کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند. همینطور می توانید ویدئوهای بیشتر را در صفحه رسمی ما در اینستاگرام به آدرس Medvika.ir و یوتیوب به آدرس Medvika ببینید.

تلفن تماس جهت اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت :  09018191885